Od půlky prosince 2024 začne jezdit nový spoj Baltic express z Prahy do Gdyně: je super, že se tohle spojení podařilo domluvit. Je to dobré spojení nejen do oblasti trojměstí na polském pobřeží, ale i do Wroclawi nebo Poznaně. Má ale pár nedostatků, zde info a pár tipů
Ještě lepší dopravní aplikace než MůjVlak od Českých drah? Ano, existuje
Aplikace Českých drah MůjVlak je jedna z nejlepších železničních aplikací v Evropě. Zde jsem nedávno psal o jejich nových funkcích. Ale tentokrát napíšu o aplikaci, která je ještě lepší než MůjVlak: wegfinder.at od rakouských drah ÖBB. Není lepší proto, že by uměla něco lépe než aplikace ČD. Je lepší, protože vám pomůže nejen ve vlaku.
Novinka v aplikaci MůjVlak: ukazuje počet volných sedaček, lehátek a lůžek ve vlaku
Aplikace MůjVlak od Českých drah teď pěkně ukazuje u svých nočních vlaků kapacitu a cenu pro jednotlivé typy nočních jízdenek přímo na výsledku vyhledávání. Snad se dočkáme i rozšíření na ostatní typy vlaků.
Populární instagramový hejtman Grolich se chystá skrytě zdražit cestování vlakem
Jihomoravský hejtman Jan Grolich je pro mnohé hvězda krajské politiky, nicméně pojďme se podívat za videa na instagramu na jedno konkrétní rozhodnutí kraje, které pro mnoho lidí zhorší a zdraží cestování vlakem.
Podle sdělení Českých drah to vypadá, že Jihomoravský kraj od prosince nebude ve spojích, které financuje, uznávat jízdenky Českých drah ani pro cestování mezi kraji. A to přesto, že provozovatelem těch spojů jsou také České dráhy.
Zní to chaoticky, a přesně takový chaos to způsobí. A samozřejmě zdražení.
Jihomoravský kraj provozuje osobní a spěšné vlaky na svém území v rámci integrovaného systému. Pokud člověk cestuje vlakem po území kraje, kupuje si jízdenky tohoto integrovaného systému, a to i když si je koupí třeba skrze aplikaci ČD.
Doposud pak platilo, že pokud člověk cestoval z nebo do Jihomoravského kraje (například z Prahy do Kyjova), a použil při tom vedle rychlíku ČD i „krajský“ osobní nebo spěšný vlak, bylo možné si na celou trasu koupit jízdenku Českých drah. A to včetně případných slev s IN kartou.
Nově tohle možné nebude, v osobních a spěšných vlacích Jihomoravského kraje nebudou jízdenky ČD nijak uznávány. A tedy ani například slevy na IN kartu. A to i v případě, že samotný vlak Jihomoravského kraje provozují České dráhy.
V našem případě tak již jízdenku Kyjov – Praha tak nepůjde koupit za cenu ČD, ale pouze jako jízdenku státního systému OneTicket. Ta je ale je výrazně dražší a žádná slevová karta ČD na ni neplatí. Stejně tak člověk přijde o výhodu nákupu skrze web či aplikaci ČD v podobě místenky zdarma, skrze OneTicket stojí místenka 35 korun.
Alternativou je, že si cestující může cestu rozdělit, a koupit jednu jízdenku z Kyjova do Brna (v krajském tarifu) a druhou z Brna do Prahy (u ČD), což je ale jednak nepohodlné, a jednak tím ztrácí některé výhody, jako třeba že jej dopravce dopraví do místa určení na své náklady jinak, pokud má jeho vlak výrazné zpoždění a nestihne poslední navazující spoj. A hlavně: většinu cestujících nic takového ani nenapadne a prostě si budou chtít koupit jízdenku z bodu A do bodu B.
Která města a obce Jihomoravského kraje tento krok nejvíce poškodí? Jsou to ty, ze kterých se regionálními vlaky lidé přibližují na hlavní tratě a tam přestupují na rychlíky. Zejména tedy Kyjov, Slavkov u Brna, Šlapanice, Mikulov, Valtice, Moravský Krumlov, Ivančice, Kuřim, Tišnov, Rosice, Židlochovice, Hustopeče nebo obce na lince S2 (směrem Újezd u Brna, Křenovice). Do jisté míry také Boskovice nebo obce mezi Brnem a Letovicemi, kde nestojí rychlíky ČD.
Jednání zatím nejsou ukončena a návrh zatím nebyl schválen, ale že takováto věc výrazně hrozí potvrzují i České dráhy tím, že zastavily předprodej jízdenek do a z Jihomoravského kraje, platných po 15. prosinci.
Každý další takový krok, který dělá cestování vlakem dražší a komplikovanější, žene lidi do aut. Což v situaci, kdy benzín stojí stejně jako před deset lety, naopak cesta vlakem značně víc, je bohužel pro mnohé naprosto racionální volba. Natočí o tom Jan Grolich taky video na svůj instagram?
Na dovolenou nočním vlakem do Štrasburku
Dovolená vlakem je super. Poté, co jsme v minulých letech s dětmi vyzkoušeli vlakem chorvatské a polské moře (obojí cajk) jsme se letos vydali směrem na západ – do Stuttgartu, Štrasburku a Lucemburku. Proč tam? V těchto městech máme kamarádky a kamarády a rádi jsme je zase po čase viděli. Tady pár fotek a pár vlakových tipů.
Kam se v létě 2023 vydat vlakem?
Fanoušek cestování vlakem Štěpán Vizi sepsal pro cestavlakem.cz své tipy, kam se v letošním létě vydat vlakem. Hledáte inspiraci pro vaše letní cesty? Tak to je tento článek právě pro vás!
Po loňském povedeném Interrailu jsem se rozhlížel, kam by se dalo po Evropě vydat na další železniční dovolenou. Léto se blíží, tak jestli ještě nemáte jasno, tady je pár tipů na pár nových vlakových spojení, co se za poslední cca rok urodila po Evropě. Pozor, obzvlášť o noční vlaky bývá zájem, takže je potřeba koupit lístky dostatečně dlouho dopředu (v sezóně klidně i několik měsíců).
Praha ⇌ Basilej/Curych (→ Paříž/Štrasburk/Bordeaux)
ČD zřídily nový noční vlak do Basileje a Curychu. Noční vlaky do Curychu nejsou žádná novinka, nový EuroCity Canopus ale místo Rakouska jezdí severně přes Drážďany, Frankfurt a Freiburg. To se může hodit i pro cesty do Francie. Brzy ráno totiž vlak staví v Karlsruhe, odkud je to do Paříže jen 2,5 hodiny, z Freiburgu je to zase hodinku do Štrasburku. Teoreticky tak můžete vyrazit v 18:26 z Prahy a na oběd už být v Paříži.Z Freiburgu taky nově každou sobotu jezdí přímý denní vlak až do Bordeaux s odjezdem ve 12:23, cesta trvá přibližně 7,5 hodiny.
European Sleeper do Bruselu a Amsterdamu
Po několika odkladech začne 25. května konečně jezdit noční vlak European Sleeper do Amsterdamu a Bruselu z Berlína. Původní plán na spojení Praha ⇌ Brusel nevyšel, prodloužení trasy až do Prahy je ale v plánu na konec letošního roku (vlak by navíc měl začít jezdit každý den). I spojení z Berlína je ale pro cesty z Prahy do Bruselu o hodně příjemnější než jakákoli současná varianta.
Od loňského prosince se dá nově dojet Nightjetem z Mnichova i Vídně až do Cinque Terre na toskánském pobřeží. Trasa vede přes Villach, Milán a Janov až do La Spezia, kde vlak končí v 11:10 dopoledne. Z Vídně se odjíždí v 19:18 (z Mnichova o něco později ve 20:09). Z La Spezia se dá navíc pohodlně dostat do Pisy i zbytku Toskánska a jezdí odsud i noční vlak až na Sicílii (specialitou je překonání moře přívozem, který naloží celý vlak!).
Z Krakova a Varšavy se dá nově každý den dostat (skoro) přímým vlakem až do Kaunasu a Vilniusu. „Skoro“ proto, že je na hranici potřeba přesednout kvůli jinému rozchodu kolejí, funguje to ale tak, že člověk jenom vystoupí na nástupišti a hned zase nastoupí do vlaku naproti. Odjezd z Krakova ve 4:01 ráno není úplně nejpohodlnější, 7:35 z Varšavy už ale o něco snesitelnější. V Kaunasu je pak člověk v 16:25, ve Vilniusu v 17:34. Cesta z Varšavy do Vilniusu přitom vyjde jen asi na 120 zlotých (600 korun)! Ve spojení s pohodlným nočním vlakem z Prahy do Varšavy to vypadá na fajn polsko-litevskou dovolenou, kterou bych si někdy rád dal.*
Pár dalších tipů
** Loni na podzim spustily švédské dráhy SJ nový noční vlak Euronight Stockholm ⇌ Hamburk. Ten si navíc od jara do podzimu protahuje cestu až do Berlína, odkud už se člověk pohodlně dostane do Prahy.
Z Mnichova se dá před půlnocí vyrazit Nightjetem do Lublaně (příjezd v 8:30) a Záhřebu (příjezd v 10:39). Paradoxně je ale pořád největší problém cesta z Prahy do Mnichova.
Od prosince 2023 by měl existující Nightjet Vídeň ⇌ Brusel začít jezdit každý den a měl by k němu přibýt i každodenní Nightjet Berlín ⇌ Brusel. Stejně tak by měl Nightjet Vídeň ⇌ Paříž začít jezdit místo tří dnů v týdnu každý den a mělo by k němu přibýt spojení Berlín ⇌ Paříž.
Když jsme loni v létě cestovali ze Švédska do Norska, nebylo spojení úplně nejlepší. To už se ale zřejmě změnilo a od prosince začalo jezdit na lince Stockholm ⇌ Oslo hned několik rychlovlaků denně, které zvládnou celou cestu za něco přes pět hodin.
Na co si dát pozor při nakupování jízdenek u Českých drah od prosince 2022
V článku najdete několik novinek ze železniční dopravy, když začal od neděle 11.prosince platit nový jízdní řád a s ním i nové ceny. A několik tipů, na co si dát pozor.
Na jaká odškodnění máte nárok při zpoždění u Českých drah?
V poslední době je to s kvalitou služeb na železnici dost špatné, ale jen málo lidí se zpětně hlásí o svá práva na odškodnění, ať už za zpoždění nebo nesplnění standardů. Tady je stručný přehled na co máte nárok u ČD:
Proč je noční vlak v roce 2021 pro mnohé nejlepší volbou?
Moje fotky z cestování nočním vlakem z Vídně do Bruselu se na twitteru staly populární a v komentářích se objevilo hodně dotazů a taky dost předsudků, takže mi přišlo užitečné ty věci tady rozvést. Text je tedy užitečný jak pro vás, kdo noční vlaky považujete za pomalou a trapnou nostalgii minulého století, která má vymřít, tak pro vlakové nadšence. A taky kohokoli mezi tím.
Jednotná jízdenka oneticket.cz – kdy se vyplatí?
Od minulého roku byl spuštěn provoz systému jednotné jízdenky na všechny vlakové spoje v Česku s názvem Jedna jízdenka / one ticket. Umožňuje se vyhnout složitějšímu dohledávání spojení a nákupu jízdenek v případě, že chcete využít pro svou cestu spoje více dopravců. Každé pohodlí něco stojí a za nákup jízdenky oneticket si ale oproti běžnému jízdnému připlatíte. V jakých situacích se to přesto vyplatí a kde jsou omezení této jízdenky popisuje tento článek.
Vlaky Regiojetu nově na lince Brno-Ostrava: podrobná recenze
Jednou z největších změn u příležitosti nového jízdního řádu v prosinci 2019 byl nástup společnosti Regiojet na rychlíkovou linku R8 Brno – Ostrava (- Bohumín). Pro Regiojet se v Česku jednalo o první dálkovou linku, provozovanou na objednávku státu. Nové spojení tak vyvolalo velká očekávání: jak moc se Regiojet dokáže přiblížit kvalitě svých komerčních spojů a jak se změní kvalita cestování mezi druhým a třetím největším městem v Česku? Cestovali jsme jedním z prvních vlaků (v neděli 15. prosince 2019) a zde je podrobná recenze.
Nový noční vlak Vídeň – Brusel: co víme, na co se můžeme těšit a připojí se i vagon z Prahy?
Velké pozdvižení způsobila zpráva v rozhovoru s ředitelem rakouských drah o tom, že ÖBB se chystají již v lednu 2020 spustit noční linku mezi Vídní a Bruselem. Spojení střední Evropy s metropolí Belgie je dlouho poptávanou linkou, která umožní pohodlné spojení i do dalších metropolí – Londýna nebo Paříže (kam z Bruselu jezdí přímé spoje). Co v tuto chvíli o záměru spojit Vídeň a Brusel víme a jak by tato služba měla vypadat, aby byla dobře použitelná i pro české cestující?
Změna restauračních vozů na bistrovozy je naprostým selháním Českých drah
České dráhy před časem přistoupily k rozhodnutí, že část svých restauračních vozů přestaví na tzv. bistrovozy. Změna spočívá v tom, že původní místa se stolky nahradí v restauračním voze oddíly první třídy, a samostatný vůz první třídy už nebude ve vlaku zařazen. Jak ukazují zkušenosti z prvních týdnů provozu, tato změna je fatálním omylem.
Letecké linky z Ostravy do Vídně a Varšavy jsou klimatický zločin
Jak informoval magazín zdopravy.cz, vedení Moravskoslezského kraje se chystá dotovat zavedení leteckých linek z Ostravy do Vídně, Varšavy a Mnichova. Zatímco letecká linka do Mnichova může mít za jistých okolností smysl, spojit Ostravu s Varšavou a Vídní leteckou dopravou je doslova klimatický zločin.
Vlakem do Polska: k pobřeží Baltu, do Varšavy i do Krakova
Polské pobřeží Baltu má u Čechů neprávem nevalnou pověst. Osobně se přesvědčit o tom, že Baltské moře může být velmi dobrou alternativou pro cestu ke známému Jadranu, se nyní můžete díky několika vlakovým spojům, které vás levně a pohodlně k polskému pobřeží dovezou. Nejzajímavější je určitě noční vlak z Bohumína do polských letovisek Leba a Hel, možností jak se z Česka dostat do Polska k moři vlakem ale je mnohem více. Podrobněji se na ně podíváme v článku. (Aktualizováno 9.5.2018)
ČD kredit a elektronická peněženka In Karty – jak se liší?
Pokud často kupujete jízdenky Českých drah na webu nebo přes mobilní aplikaci, určitě si zřiďte službu ČD kredit. Do svého konta si nahrajete finanční částku a při placení pak vyberete volbu „Zaplatit ČD kredit“. Je to nejen velmi rychlé, ale také se to hodí v několika specifických situacích. Zároveň ale může docházet ke zmatení pro majitele In karty, kteří mohou na své kartě mít zřízenu elektronickou peněženku (EPIK). Podíváme se na rozdíly a situace, kde využijete jednu či druhou službu.
Jak ušetřit (nejen) na cestách z Valašska do Prahy? Rozdělte si jízdenku!
České dráhy zrušily na podzim 2018 „Včasnou jízdenku Česko“ a namísto ní začali prodávat tzv. Superakční jízdenky. Cena za jednotlivé vlaky na stejné trase se tak začala mnohem více lišit, protože České dráhy chtějí nabídkou různých cen více rozložit zátěž na vlaky v průběhu dne. Zavedení SuperAkčních jízdenek a dynamického nastavování cen také vytváří mnohem častěji situace, kdy stejná trasa, pokud si ji rozdělíte a koupíte jízdenku na dva navazující úseky, vyjde mnohem levněji.
Nové noční spojení vlakem z Česka do Berlína
S nástupem nového jízdního řádu v prosinci 2018 připravil rakouský dopravce ÖBB v rámci svých nočních spojení nightjet novou linku, který spojuje Vídeň a Berlín. Pro české cestující je zajímavá tím, že na své cestě zastavuje v Břeclavi a Ostravě. Lidé z Moravy a Slezska tak mají novou možnost spojení s německou metropolí.
Akce: Vlakem do Benátek za tisícovku
Po nabídce, jak levně cestovat k Baltu, je zde nabídka na cestu k Jadranu, konkrétně do italských Benátek. Zde se můžete dostat z Prahy pohodlnými vlaky Railjet už za cenu od 43 eur, tedy za něco lehce nad 1000 Kč, a to pouze s jediným přestupem ve Vídni. Podmínkou je koupit si jízdenku v dostatečném předstihu, tedy minimálně 5-6 týdnů. Co takhle výlet ke konci prázdnin?
Když eshop ČD píše u jízdenky na Pendolino „koupit u pokladny“, tak k pokladně nechoďte
Blíží se volné květnové dny, mnoho lidí si na pracovní pondělky bere dovolenou a páteční vlakové spoje před čtyřdenním volnem jsou téměř vyprodané. Pokud si chcete koupit jízdenku na Pendolino a eshop CD vám píše „Koupit u pokladny“, nemá smysl se obtěžovat na pokladnu chodit. Jedná se o špatné vyjádření, eshop se vám snaží říct, že všechna místa ve vlaku jsou vyprodána.