V článku najdete několik novinek ze železniční dopravy, když začal od neděle 11.prosince platit nový jízdní řád a s ním i nové ceny. A několik tipů, na co si dát pozor.
Na co si dát pozor při nakupování jízdenek u Českých drah od prosince 2022

V článku najdete několik novinek ze železniční dopravy, když začal od neděle 11.prosince platit nový jízdní řád a s ním i nové ceny. A několik tipů, na co si dát pozor.
V poslední době je to s kvalitou služeb na železnici dost špatné, ale jen málo lidí se zpětně hlásí o svá práva na odškodnění, ať už za zpoždění nebo nesplnění standardů. Tady je stručný přehled na co máte nárok u ČD:
Moje fotky z cestování nočním vlakem z Vídně do Bruselu se na twitteru staly populární a v komentářích se objevilo hodně dotazů a taky dost předsudků, takže mi přišlo užitečné ty věci tady rozvést. Text je tedy užitečný jak pro vás, kdo noční vlaky považujete za pomalou a trapnou nostalgii minulého století, která má vymřít, tak pro vlakové nadšence. A taky kohokoli mezi tím.
Od minulého roku byl spuštěn provoz systému jednotné jízdenky na všechny vlakové spoje v Česku s názvem Jedna jízdenka / one ticket. Umožňuje se vyhnout složitějšímu dohledávání spojení a nákupu jízdenek v případě, že chcete využít pro svou cestu spoje více dopravců. Každé pohodlí něco stojí a za nákup jízdenky oneticket si ale oproti běžnému jízdnému připlatíte. V jakých situacích se to přesto vyplatí a kde jsou omezení této jízdenky popisuje tento článek.
Jednou z největších změn u příležitosti nového jízdního řádu v prosinci 2019 byl nástup společnosti Regiojet na rychlíkovou linku R8 Brno – Ostrava (- Bohumín). Pro Regiojet se v Česku jednalo o první dálkovou linku, provozovanou na objednávku státu. Nové spojení tak vyvolalo velká očekávání: jak moc se Regiojet dokáže přiblížit kvalitě svých komerčních spojů a jak se změní kvalita cestování mezi druhým a třetím největším městem v Česku? Cestovali jsme jedním z prvních vlaků (v neděli 15. prosince 2019) a zde je podrobná recenze.
Velké pozdvižení způsobila zpráva v rozhovoru s ředitelem rakouských drah o tom, že ÖBB se chystají již v lednu 2020 spustit noční linku mezi Vídní a Bruselem. Spojení střední Evropy s metropolí Belgie je dlouho poptávanou linkou, která umožní pohodlné spojení i do dalších metropolí – Londýna nebo Paříže (kam z Bruselu jezdí přímé spoje). Co v tuto chvíli o záměru spojit Vídeň a Brusel víme a jak by tato služba měla vypadat, aby byla dobře použitelná i pro české cestující?
České dráhy před časem přistoupily k rozhodnutí, že část svých restauračních vozů přestaví na tzv. bistrovozy. Změna spočívá v tom, že původní místa se stolky nahradí v restauračním voze oddíly první třídy, a samostatný vůz první třídy už nebude ve vlaku zařazen. Jak ukazují zkušenosti z prvních týdnů provozu, tato změna je fatálním omylem.
Jak informoval magazín zdopravy.cz, vedení Moravskoslezského kraje se chystá dotovat zavedení leteckých linek z Ostravy do Vídně, Varšavy a Mnichova. Zatímco letecká linka do Mnichova může mít za jistých okolností smysl, spojit Ostravu s Varšavou a Vídní leteckou dopravou je doslova klimatický zločin.
Polské pobřeží Baltu má u Čechů neprávem nevalnou pověst. Osobně se přesvědčit o tom, že Baltské moře může být velmi dobrou alternativou pro cestu ke známému Jadranu, se nyní můžete díky několika vlakovým spojům, které vás levně a pohodlně k polskému pobřeží dovezou. Nejzajímavější je určitě noční vlak z Bohumína do polských letovisek Leba a Hel, možností jak se z Česka dostat do Polska k moři vlakem ale je mnohem více. Podrobněji se na ně podíváme v článku. (Aktualizováno 9.5.2018)
Pokud často kupujete jízdenky Českých drah na webu nebo přes mobilní aplikaci, určitě si zřiďte službu ČD kredit. Do svého konta si nahrajete finanční částku a při placení pak vyberete volbu „Zaplatit ČD kredit“. Je to nejen velmi rychlé, ale také se to hodí v několika specifických situacích. Zároveň ale může docházet ke zmatení pro majitele In karty, kteří mohou na své kartě mít zřízenu elektronickou peněženku (EPIK). Podíváme se na rozdíly a situace, kde využijete jednu či druhou službu.
České dráhy zrušily na podzim 2018 „Včasnou jízdenku Česko“ a namísto ní začali prodávat tzv. Superakční jízdenky. Cena za jednotlivé vlaky na stejné trase se tak začala mnohem více lišit, protože České dráhy chtějí nabídkou různých cen více rozložit zátěž na vlaky v průběhu dne. Zavedení SuperAkčních jízdenek a dynamického nastavování cen také vytváří mnohem častěji situace, kdy stejná trasa, pokud si ji rozdělíte a koupíte jízdenku na dva navazující úseky, vyjde mnohem levněji.
S nástupem nového jízdního řádu v prosinci 2018 připravil rakouský dopravce ÖBB v rámci svých nočních spojení nightjet novou linku, který spojuje Vídeň a Berlín. Pro české cestující je zajímavá tím, že na své cestě zastavuje v Břeclavi a Ostravě. Lidé z Moravy a Slezska tak mají novou možnost spojení s německou metropolí.
Po nabídce, jak levně cestovat k Baltu, je zde nabídka na cestu k Jadranu, konkrétně do italských Benátek. Zde se můžete dostat z Prahy pohodlnými vlaky Railjet už za cenu od 43 eur, tedy za něco lehce nad 1000 Kč, a to pouze s jediným přestupem ve Vídni. Podmínkou je koupit si jízdenku v dostatečném předstihu, tedy minimálně 5-6 týdnů. Co takhle výlet ke konci prázdnin?
Blíží se volné květnové dny, mnoho lidí si na pracovní pondělky bere dovolenou a páteční vlakové spoje před čtyřdenním volnem jsou téměř vyprodané. Pokud si chcete koupit jízdenku na Pendolino a eshop CD vám píše „Koupit u pokladny“, nemá smysl se obtěžovat na pokladnu chodit. Jedná se o špatné vyjádření, eshop se vám snaží říct, že všechna místa ve vlaku jsou vyprodána.
Až do konce března máte možnost koupit mezinárodní jízdenky Interrail se slevou 15 %. Díky této jízdence můžete za výhodnou cenu procestovat vlakem hned několik evropských zemí. Jízdenku, kterou si koupíte v březnu, pak můžete použít až během 11 následujících měsíců.
Až do 25. března mají možnost zákazníci operátora O2 získat 50% slevu na celodenní jízdenku Českých drah. Na tu můžeme v sobotu nebo v neděli cestovat po celé České republice.
Vlakem se z Česka můžete levně dostat do mnoha míst Evropy. Po nedávné nabíce na cestu do Bruselu za méně než 500 Kč se nyní můžete podívat do slovinské Lublaně za cenu pod 600 Kč.
Pro rok 2018 je možné cestovat do Bruselu vlakem za cenu pod 500 Kč. Včasná jízdenka Evropa u Českých drah je pro některé dny dostupná i za cenu 492 Kč (při cestě přes Drážďany) nebo 544 Kč (při cestě přes Norimberk). Více v článku.
Po mnoha letech, kdy možnost jednoduchého storna jízdenky nabízeli jen soukromí dopravci, se od roku 2017 k tomuto kroku propracovaly i České dráhy. Základním pravidlem je, že jízdenky je nyní možné vrátit až do času 15 minut před odjezdem vlaku. Podívejme se na podrobnosti, které se k vracení jízdenek vážou.
Blíží se Vánoce a třeba máte mezi svými blízkými také nějakou milovnici nebo milovníka cestování vlakem. Přinášíme několik tip na dárky, které by mohly takové osobě zcela jistě udělat radost.