Změna restauračních vozů na bistrovozy je naprostým selháním Českých drah

České dráhy před časem přistoupily k rozhodnutí, že část svých restauračních vozů přestaví na tzv. bistrovozy. Změna spočívá v tom, že původní místa se stolky nahradí v restauračním voze oddíly první třídy, a samostatný vůz první třídy už nebude ve vlaku zařazen. Jak ukazují zkušenosti z prvních týdnů provozu, tato změna je fatálním omylem.

Přeměnou restauračních vozů na bistrovozy už prošlo několik vagonů ČD, další jsou nyní v procesu. Cílem bylo snižovat náklady, protože namísto dvou vozů veze vlak nyní jen jeden. Namísto původních míst se stolky v jídelním voze je v tomto prostoru obsazeno 40 míst první třídy s koženými sedačkami, střední část s kuchyní a výdejním pultem zůstala zachována. Záměrem drah bylo, že si cestující druhé třídy bude jídlo odnášet na své místo ve voze.

První linky, na kterých přestaly dráhy řadit samostatný vagón první třídy a zařazují jen bistrovůz s oddílem první třídy, jsou IC z Opavy do Prahy a Valašské expresy z Prahy do Žiliny přes Vsetín. Realita provozu ukazuje, že tento nápad dokázal znechutit všechny zainteresované – cestující druhé třídy, kteří si chtějí dát jídlo, cestující první třídy, kteří chtějí v klidu cestovat, franšízové provozovatele bistrovozů JLV, a v neposlední řadě i průvodčí, kteří musí řešit neustálé konflikty s cestujícími, kteří nový „koncept“ Českých drah nechápou.

Jaké problémy bistrovozy přinesly?

  1. Omezení nabídky pro cestující 2 třídy. Cestující s jízdenkou do druhé třídy si oficiálně nesmí v bistrovoze sednout ke konzumaci jídla. Může si pouze ve stoje počkat, až se mu objednávka připraví a pak si jídlo odnést. Vysvětlujte to ale dětem nebo starším lidem. Část cestujících se navíc cítí zneuctěna tím, že jako pasažéři druhé třídy „jsou něco méně“ než ti s první třídou.
  2. Konflikty a chaos. Někteří průvodčí cestující s jízdenkou ve druhé třídě v bistrovozech tolerují (hovořili zhruba o 45 minutách na konzumaci), pokud si dají jídlo a ve voze je dostatek místa. Jiní průvodčí ale každého bez jízdenky do 1. třídy nekompromisně vyhazují. Nestejný postup vede k frustraci cestujících – jednou něco mohou, podruhé ne. Dle sdělení personálu byly zaznamenány už i velmi nepříjemné konflikty.
  3. Nedostatek místa. Na některých spojích, zejména s odjezdem z Prahy, je první třída zcela nebo téměř vyprodána. Cestující si tak nemůže dokoupit místo v jídelním voze, ani pokud by chtěl. Naopak část cestujících v 1. třídě nemá zájem nic konzumovat, přesto sedí na místech, která jsou pro to vhodná.
  4. Zásadní pokles tržeb. Mnozí lidé poté, co se dozví že by si měli jídlo nést přes několik vagonů pryč, mávnou rukou a odchází. Pokles tržeb na některých spojích je až o 90%! Což povede jen a pouze k tomu, že jednotliví provozovatelé bistrovozů nebudou mít zájem službu dál nabízet a možnost jíst ve vlaku se zúží na sendviče z pojízdného minibaru.
  5. Nepohodlí pro cestující 1. třídy. Díky nedostatečnému oddělení musí cestující v první třídě snášet pachy a zvuky nejen z přípravy jídla, ale také neustálé vysvětlování nově příchozím cestujícím, proč si nemohou dát jídlo na místě. Tato praxe může z vozů první třídy vyhnat náročnější cestující, kteří si byli ochotni připlatit za klid a pohodlí. Je přitom v zájmu všech a zejména ekologie, aby i takoví cestující jezdili vlakem a nikoli autem.

Jako jediné pozitivum tohoto nového modelu uvádí České dráhy pouze to, že se díky většímu množství bistrovozů dostane tato služba i na linky, kde doposud jídelní vozy nejezdily, například z Prahy do Českých Budějovic. V kontextu toho, že na stávajících linkách ale dochází k masivnímu poklesu tržeb je otázka, kdo bude mít zájem tyto bistrovozy provozovat, pokud se to ekonomicky nevyplatí. Resp. vyplatí se to jen za cenu vyšší dotace ze strany objednavatele. Výsledkem snahy ušetřit tak bude to, že stát bude platit více peněz za méně kvalitní službu.

Co se tím dá dělat? Zřejmě jen málo. České dráhy takto přestavují hned 27 restauračních vozů, takže technicky se s bistrovozy postupně setkáme na většině linek. ČD mají ale stále možnost alespoň upravit režim a minimálně jeden ze dvou oddílů z rekonstruovaných míst neoznačovat jako 1. třídu a nechat ji volně dostupnou cestujícím druhé třídy. A samozřejmě, do vlaků nadále zařazovat plnohodnotné vozy první třídy, minimálně na těch spojích, na kterých je po tomto druhu služby odpovídající poptávka.

Jak fungují restaurační vozy v Česku?

Celý koncept restauračních vozů má několik vrstev, ze kterých nemusí být běžnému cestujícímu zjevné, kdo je za co zodpovědný. To, zda na lince bude zařazen restaurační vůz, si určuje objednavatel linky, tedy v případě expresů a rychlíků ministerstvo dopravy. České dráhy si na základě tohoto požadavku ve výběrovém řízení vybrali firmu JLV a.s., která jim od roku 2016 poskytuje dle dlouhodobé smlouvy restaurační služby. České dráhy platí této společnosti fixní částku za hodinu práce personálu – ten si JLV v vlaků Pendolino a Railjet zajišťují vlastními zaměstnanci, u expresů je to potom formou franšízy – samotné služby cestujícím tak v jídelním voze poskytuje samostatně fungující živnostník.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

3 Comments

  1. Jan

    Pokud vím na tomto modrlu trvalo ministerstvo dopravy.

    Reply
  2. Mirek

    Ano, je to ubohost a vyhozené peníze za rekonstrukci. A přitom se na chybný koncept poukazovalo v železničních diskuzích již při představení vize. Jak může ČD srovnávat tento paskvil s bistrovozem Pendolina či Rj, když zde je to úplně něco jiného? A přitom stačilo tak málo, velkou část oddělit pevou přepážkou (a lépe nahradit velkoprostr kupé, aby cestující nebyli couráním ostatních ručeni) a z malé části udělat opravdu bistro se sedečkami. Jako původní bistrovozy. Inspirace Rj je zde namístě. Sice by to byl pořád kompromis, ale alespoň přijatelný, na rozdíl od tohoto.

    Reply
  3. maaaca

    Výborně shrnuto. Je to zkrátka paskvil! Místo menšího oddílu měli udělat „jídelnu“.

    Reply