Nový noční vlak Vídeň – Brusel: co víme, na co se můžeme těšit a připojí se i vagon z Prahy?

Velké pozdvižení způsobila zpráva v rozhovoru s ředitelem rakouských drah o tom, že ÖBB se chystají již v lednu 2020 spustit noční linku mezi Vídní a Bruselem. Spojení střední Evropy s metropolí Belgie je dlouho poptávanou linkou, která umožní pohodlné spojení i do dalších metropolí – Londýna nebo Paříže (kam z Bruselu jezdí přímé spoje). Co v tuto chvíli o záměru spojit Vídeň a Brusel víme a jak by tato služba měla vypadat, aby byla dobře použitelná i pro české cestující?

O tom, že Brusel je pro mnoho zejména pracovně cestujících středoevropanů zásadní destinací netřeba diskutovat. Nejen díky návštěvám v orgánech Evropské unie, ale také nejrůznějších mezinárodních organizací a akcí jsou cesty tímto směrem častější než například do Paříže nebo Amsterdamu. Vzdálenost mezi Vídni a Bruselem je 900 kilometrů a to je na horní hranici toho, co by mělo být v Evropě jednoduše dosažitelné vlakem.

Aktuálně nejrychlejší vlakové spojení mezi těmito městy trvá s jedním přestupem ve Frankfurtu nad Mohanem 10 hodin a 20 minut. Noční varianta za použití nightjetu z Vídně do Düsseldorfu pak vyžaduje buď velmi brzký ranní přestup ve Frankfurtu, nebo pohodlný přestup v Kolíně nad Rýnem, ale s příjezdem do Bruselu až v půl jedenácté, což je pro mnoho pracovních záležitostí pozdě.

V tuto chvíli není jasné, jaké jízdní řád a jakou variantu rakouské dráhy ÖBB zvolí. Nejpravděpodobnější je úprava zmíněného nightjetu z Vídně do Düsseldorfu, protože na něj zatím není možné kupovat v rezervačním systému jízdenky, zatímco na jiné nightjety ano. Pro zřízení úplně nové linky navíc nemá rakouský dopravce dostatek vozů, nově objednané moderní ubytovací vagony dostane až v roce 2022. Na jednom blogu se objevila neověřená informace, že pro začátek budou do Bruselu směřovat jen dva spoje týdně (ve středu a v neděli, zpět v pondělí a ve čtvrtek), zbytek bude končit v Düsseldorfu. Od roku 2021 se pak tato düsseldorfská linie prodlouží do Amsterdamu a bruselská část by měla jezdit denně.

Načasování odjezdu a hlavně příjezdu vlaku do Bruselu je klíčové. Současný nightjet do Kolína nad Rýnem dorazí pozdě, další cca dvě hodiny cesty do Bruselu by znamenaly příjezd také až před půl jedenáctou. Pravděpodobně navíc bude nutné kvůli odlišným elektrickým sítím měnit lokomotivu na pohraniční stanici v německých Cáchách. Aktuální nightjet navíc stojí cca hodinu a čtvrt v Norimberku, protože si vyměňuje vagony se spojem Innsbruck – Hamburk, což je běžná praxe všech nighjetů – díky ní tak existuje více přímých spojení.

Plánovaný vlak by musel mít příjezd do Bruselu před devátou hodinou, aby byl použitelný pro pracovní účely. Znamenalo by to tedy jednak dřívější odjezd z Vídně (o hodinu či více), a/nebo odstranění hodinového prostoje v Norimberku. Dřívější odjezdy nighjet zná, vlak směrem Itálie (Řím, Milán) odjíždí už 19:23.

Pro dobré spojení z Česka a Slovenska je pak potřeba zajistit, aby dojezd posledního vlaku před odjezdem tohoto nočního spoje byl cca s půlhodinovým předstihem, kratší mezera vystavuje cestující příliš velkému riziku zpoždění a nestihnutí nočního vlaku. Aktuálně přijíždí railjet z Brna 18:49, rychlík z Bratislavy v 19:44 a osobák ze Znojma ve 20:38, nightjet do Düsseldorfu odjíždí 20:41.

Pro spojení z Prahy se nabízí stejný model, jako využívají České dráhy pro svůj jediný noční spoj směr na západ, kdy Jižní expres přes České Budějovice veze lůžkový vůz, který se v Linci připojí k nightjetu směřujícímu do švýcarského Curychu. Není to ale tak jednoduché – tento Jižní expres odjíždí z Prahy v 18:01 a v Linci je chvíli po desáté. To v tuto chvíli stačí na potenciální přípoj na aktuální nightjet do Kolína nad Rýnem, v případně dřívějšího odjezdu z Vídně by ale nighjet do Bruselu byl v Linci zásadně dříve a jednoduše by to přepojit nešlo. Zda se podaří získat nějaké civilizované spojení s Prahou, nebo bude nutné realizovat zajížďku Praha – Vídeň (která by z toho udělala už docela nepříjemně dlouhý výlet), se tedy teprve uvidí. Lidé z Moravy a západního Slovenska to pak budou mít zřejmě lepší.

Co se týče ceny, ty se zatím dají jen odhadovat – při včasném nákupu se jízdenka + lehátko na trase Vídeň – Kolín nad Rýnem dá koupit za 49 eur, jízdenka a lůžko pak za 89 eur. Trasa Kolín – Brusel pak stojí od 20 do 40 eur. Nedá se tedy moc očekávat, že by se cena za jednu cestu dostala příliš pod 2000 Kč, spíš více.

Aktuálně je jediným funkčním vlakovým spojením Prahy a Bruselu denní, cca 11 hodinová cesta s přestupy v Chebu, Norimberku a Frankfurtu, která má výhodu, že se na ni dají koupit včasné jízdenky už za 550 Kč. Nevýhodou jsou pak těsné přestupy v Chebu a Norimberku, které z cesty dělají v případě většího zpoždění adrenalinový zážitek. Pokud nechceme létat, tak je alternativou už je pak jen 14 a více hodin v autobuse Flixbus za cca 900 Kč.

Kromě už zmíněného plánu na zřízení nočního vlaku Vídeň – Amsterdam od roku 2021 pak mezi novinky rakouských drah bude patřit i zřízení přímého vlaku do italského Terstu. To může představovat další zajímavý cíl, podobně jako levný a pohodlný výlet do slovinské Lublaně.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *