Srovnání kvalit českých a zahraničních vlaků

Podzimní cesta vlakem ze Vsetína do Madridu a zpět umožnila letmé srovnání kvality cestování v několika evropských zemích. Jak vyplývá z následujícího přehledu, železnice v Česku si nevede v mnoha ohledech špatně.

Rychlost a četnost spojení
Zde dopadá srovnání pro cestování v Česku nejhůře. Zatímco hlavní expresní spoje v ČR jezdí maximálně 160 km/h, vysokorychlostní tratě ve Švýcarsku, Francii, Španělsku nebo Německu dosaují téměř dvojnásobné rychlosti. Velmi svižné jsou i regionální vlaky ve Švýcarsku, kde mají navíc bezkonkurenční taktový systém, kdy na sebe většina spojů v jednotlivých uzlech navazuje, a velmi hustou síť spojení.

Kvalita vlaků
Vysokorychlostní spoje ve Francii, Španělsku a Německu nasazují vlaky různorodé kvality, podle jejich stáří. Častou jsou to ale i 20 let staré soupravy s tomu odpovídající kvalitou. Čistota byla ucházející, ale nikterak oslnivá. Nejlepší jsou v tomto směru západoevropské spoje Thalys a německé IC, případně nejnovější soupravy TGV. Naopak mnohé regionální vlaky ve Francii či Španělsku nedosahují kvalit regiosharků či regionpanterů v ČR.

Přístup k internetu a zásuvky
Připojení k internetu ve vlaku, jak je nabízí dopravci v ČR, je ve většině zemí nedostupné. Ani spoje TGV či AVE, ani spoje ve Švýcarsku běžně internet nenabízí. Občas zdarma a občas jako placenou službu jej najdete v Thalysu nebo v IC od Deutsche bahn. Zásuvky jsou četnější, ale v provozu je mnoho souprav, kde si telefon či počítač dobijete jen na toaletě.

Cena vlaků
Vlaky v západní Evropě jsou drahé. Spojení na trase Paříž – Barcelona stojí 60 a více euro, podobně jako spojení Barcelony a Madridu. Podobně je na tom i například vnitrostátní vlak z Zurichu do Ženevy. Půlhodinová jízda příměstským vlakem u Barcelony vyjde na 4 eura. Cena vlaků v Česku je tedy stále luxusní, a to i při přepočtu podle kupní síly. Pro využití západoevropských vlaků je výhodné využít jízdenku Interrail, ve většině vlaků se s ní dopravujete zdarma, ve vysokorychlostních spojích platíte rezervaci ve výši 8-12 euro za cestu. Tipy na dostupné ubytování v Barceloně naleznete zde.

Kvalita a služby na nádraží
Zde je většina západoevropských nádraží velmi napřed. Rakousko, Švýcarsko, Francie či Německo nabízí bežně wifi zdarma, kvalitní služby včetně restaurací či jincýh prodejen. Ve Francii se díky teroristickým útokům dost omezily služby úschoven zavazadel, mají je jen velká nádraží, která je doplnila skenerem známým z letišť. Zakouřené nádražky nenajdete nikde, občerstvit se je možné v široké škále provozů. Pravidlem bývá skvělé připojení na místní dopravu či půjčovna kol.

Chystáte se vlakem po Evropě? Na hledání ubytování doporučuju a osobně využívám Booking.com, který obsahuje dle mého nejširší nabídku dostupného ubytování a velmi jednoduše se ovládá.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

1 Comment

  1. Lila

    Ze zkušenosti mohu říct že vlaky v zahraničí jezdí tak frekventovane že si stojí za to připlatit a těšit se z jízdy tam. V cr mám vždy křeče když vidím v jak malem rozsahu a hlavně časově vlaky jezdí. Raději zaplatím více a mám kvalitu než méně a čekám na trati kvůli výlukam které mne v zahraničí nikdy NEPOTKALY.POKUD MÁTE PLAT 1700EURO TAK CENU VLAKU FAKT NERESITE =)

    Reply