Jak ušetřit (nejen) na cestách z Valašska do Prahy? Rozdělte si jízdenku!

České dráhy zrušily na podzim 2018 „Včasnou jízdenku Česko“ a namísto ní začali prodávat tzv. Superakční jízdenky. Cena za jednotlivé vlaky na stejné trase se tak začala mnohem více lišit, protože České dráhy chtějí nabídkou různých cen více rozložit zátěž na vlaky v průběhu dne. Zavedení SuperAkčních jízdenek a dynamického nastavování cen také vytváří mnohem častěji situace, kdy stejná trasa, pokud si ji rozdělíte a koupíte jízdenku na dva navazující úseky, vyjde mnohem levněji.

Konkrétně si to představíme na trase Vsetín – Praha, kterou používám velmi často, podobně jako mnoho dalších obyvatel Valašska. Největší rozdíly v cenách jsou ve variantě bez IN karty, ale i s IN kartou 25 nebo 50 několik desetikorun na každé cestě ušetříte.

Zatímco rozdělení jízdenky může v některém případě být problematické, například při ujetí posledného přípoje, u Valašských expresů je to naprosto bez problémů, protože člověk, přestože má dvě jízdenky, stále sedí v tom stejném vlaku. Trochu komplikace může nastat jen s místenkami, musíte si vybrat na plánku stejné místo při nákupu dvou samostatných jízdenek.

Konkrétně je možné na trase Vsetín – Praha ušetřit až 143 korun jedním směrem. Cesta Vsetín – Praha, koupená vcelku, stojí od 349 do 492 za běžnou jízdenku do druhé třídy, bez In karty.

Pokud si cestu rozdělíte v Hranicích na Moravě, což je místo, kde se trať napojuje na hlavní koridor, po kterém jezdí komerční vlaky, můžete ušetřit 143 nebo 100 Kč, podle toho za jakou cenu je plná jízdenka.

Příklady:

Vlak s odjezdem 6:52:
- přímá cesta Vsetín - Praha 349 Kč
- rozdělená cesta: Vsetín - Hranice 74 Kč, Hranice - Praha 175 Kč
- celkem 249 Kč
- ušetřeno 100 Kč.

Vlak s odjezdem 8:52:
- přímá cesta Vsetín - Praha 492 Kč
- rozdělená cesta: Vsetín - Hranice 74 Kč, Hranice - Praha 275 Kč
- celkem: 349 Kč
- ušetřeno: 143 Kč

Ceny zobrazují nejnižší hodnoty, které se mi podařilo na dané trase najít, zejména s nákupem několik dní dopředu. Je pravděpodobné, že některé vlaky, zejména na směru z Prahy, budou díky vyššímu zájmu dražší.

Zkuste i jízdenku z ciziny
Konkrétně pro trasu ze Vsetína do Prahy může být někdy výhodnější zakoupit Včasnou jízdenku Evropa na trase Púchov – Praha. Při nákupu dostatečně včas stojí tato mezinárodní Včasná jízdenka Evropa 238 Kč, zatímco na stejný den stojí trasa Vsetín – Praha 338 Kč.

Podobně je možné ušetřit například na trase Třinec – Praha koupí Včasné jízdenky Evropa na trasu Čadca – Praha, ta je až o 100 Kč levnější, přitom použijete stejný vlak. U včasné jízdenky Evropa pozor na to, že je potřeba ji použít v konkrétním vlaku, na který je koupena.

Neplatí to vždy a všude!
Pozor: jako univerzální pravidlo se rozdělení jízdenky pro ušetření nedá použít na všech tratích. Někde je cena součtu rozdělených jízdenek obdobná (jako například na cestách z Frýdku-Místku do Prahy), jsou dokonce příklady, kdy rozdělení jízdenky cenu zvýší (trasa Nový Jičín – Praha).

Doslova cenová ruleta čeká zákazníka na trati Hodonín – Praha (přes Brno). Pokud si koupí jízdenku vcelku, stojí ho nejčastěji minimálně 369 Kč. Pokud si ji rozdělí v Břeclavi, dostane se u některých spojů na cenu 308 Kč. A pokud si ji rozdělí v Brně, dokáže se u některých spojů dostat na cenu 198 Kč. Oproti normální ceně tak rozdelená jízdenka ušetří od 60 do 170 Kč.

Tato cenová politika je od Českých drah opravdu nešťastná. Rozdělení jízdenky je pro cestující zbytečnou komplikací – jízdenku si bude muset na internetu nebo v aplikaci kupovat nadvakrát a stráví s tím tak více času. Ne každý o této možnosti navíc ví. Úplně absurdní je pak vyšší cena v případech, kdy cestující ani nepřestupuje a jede stále ve stejném vlaku. Pak zde není opravdu jediný důvod, aby ČD neprodali jízdenku za nejnižší cenu, za kterou ji prodávají rozdělenou.

Jako bonus je potom ještě dobré vědět, že SuperAkční jízdenka je proti původní včasné jízdence také méně výhodná v tom, že je potřeba ji použít pro konkrétní vlak – pokud byste chtěli jet pozdějším a ten by byl dražší, musíte si doplatit.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *