Na co si dát pozor při nakupování jízdenek u Českých drah od prosince 2022

V článku najdete několik novinek ze železniční dopravy, když začal od neděle 11.prosince platit nový jízdní řád a s ním i nové ceny. A několik tipů, na co si dát pozor.

Předně je potřeba přivítat, že skončí některé výluky na hlavním koridoru na vlaky z a do Prahy budou z Moravy a Slezska jezdit zase asi o čtvrthodinu kratší dobu. Podobně je to s vlaky do Českých Budějovic, také budou zásadně zrychleny.

Naopak regionálně k zhoršení dojde na střední a východní Moravě: Regiojet zrušil zastavování na svých nočních vlacích v Hranicích na Moravě. Lidé z regionu to mají jako zálohu, pokud potřebují odjet z Prahy opravdu pozdě. Regiojet to odůvodnil že zájem byl malý a že upřednostnili pohodlí těch, kdo cestují dál. Noční vlaky Českých drah zde nestojí už dávno.

Poslední vlak z Prahy do Hranic tak je už Leo expres ve 20:00, který navíc do Hranic dojede 22:55. No a poslední osobní vlak z hranic na Valašské Meziříčí a Vsetín vyráží přesně o minutu dříve, 22:54. Horší spojení mimo špičku nastane také z Ostravy na hlavní trati do Prahy nebo ranní spojení Olomouc-Ostrava.

No a taky je dost na nic, že se zdražují jízdenky. V průměru o 15 %, Jízdenka na léto ale skoro o polovinu. IN karta 25 na rok stála doposud 450 Kč, bude stát 590 Kč. Na 3 roky stála 990, bude stát 1290 Kč. IN karta 50 stála na rok 2990 Kč, bude stát 3590 Kč.

Zrušena byla IN 25 1/4, což byla nabídka pro cestující se ZTP a ZTP/P, která jim umožnila ještě vyšší slevy. Nově tak lidem se zdravotním pojištěním, kteří dříve využívali tuto kartu, stouply ceny až o polovinu.

Po zveřejnění nových cen je možné pozorovat, že jsou mnohem více dynamické než doposud. Cena nejdražší trasy tam a nejlevnější zpět v jednom dni tak může být o třetinu jiná. Více se zohledňuje naplněnost vlaku, takže ze Vsetína je možné jet do Prahy ráno za 414 Kč a večer zpět za 274 Kč (s IN kartou 25).

Někdy se tak pro tyto jednodenní cesty na otočku delší trasy stále vyplatí koupit celodenní jízdenku (nově za 699 Kč), jindy se to nevyplatí. Celodenní jízdenka koupená za ČD body (za 300 bodů) je nyní velmi dobrá nabídka.

I standardní jednosměrná jízdenka za ČD body (za 200 bodů) je na delší trasy výhodná. 200 bodů nasbíráte za nějakých 5-6 jízd z Moravy do Prahy, sedmou tedy máte zdarma.

Nákup týden dopředu sníží cenu asi o 10 %, delší předstih už obvykle nic neušetří. To neplatí u mezinárodních jízdenek, tam je s včasným nákupem třeba měsíc dopředu cena nižší i o 60 %.

V jízdním řádu pozor na vlaky s názvem Ostravan. Pod stejným jménem můžete dostat čtyři různé úrovně soupravy:

  • některé IC jedou soupravou comfortjet/railjet s bistrovozem
  • jeden standardní soupravou s jídelákem
  • dva EC Ostravan s jídelákem
  • zbytek EC souprava bez jídeláku.

Taky se ty vlaky liší cenou, protože v některých je povinná rezervace a jinde ne. Prostě chaos. A jaká to byla sláva, když se sjednotily názvy vlaků jedoucí jedním směrem, aby to měli lidi „přehlednější“…

No a aby byla informace úplná, podívejme se pro srovnání na vývoj ceny dálniční známky:
2012…..1500 Kč
2013…..1500 Kč
2014…..1500 Kč
2015…..1500 Kč
2016…..1500 Kč
2017…..1500 Kč
2018…..1500 Kč
2020…..1500 Kč
2021…..1500 Kč
2022…..1500 Kč

Jo v Německu se plánuje měsíční jízdenka za 49 euro, co bude platit na všechnu hromadnou dopravu mimo IC vlaků. No, ale nejsme v Německu, že…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *