Vlaky Regiojetu nově na lince Brno-Ostrava: podrobná recenze

Jednou z největších změn u příležitosti nového jízdního řádu v prosinci 2019 byl nástup společnosti Regiojet na rychlíkovou linku R8 Brno – Ostrava (- Bohumín). Pro Regiojet se v Česku jednalo o první dálkovou linku, provozovanou na objednávku státu. Nové spojení tak vyvolalo velká očekávání: jak moc se Regiojet dokáže přiblížit kvalitě svých komerčních spojů a jak se změní kvalita cestování mezi druhým a třetím největším městem v Česku? Cestovali jsme jedním z prvních vlaků (v neděli 15. prosince 2019) a zde je podrobná recenze.

Způsob fungování této linky

Nejprve je potřeba říct, že linka má jiný charakter než dosavadní vlaky Regiojetu. Jednotlivé základní parametry linky, jako počet spojů, jejich časy, vlakové třídy, možnost přepravy vozíčkářů, minimální množství míst ve vlaku, provoz wi-fi a podobně, určuje Ministerstvo dopravy, které si službu u Regiojetu objednalo. Regojet se tak nemůže rozhodnout, že v půlce roku přestane jezdit do Bohumína a otočí to třeba do Havířova – to může u svých komerčních spojů, ale ne zde.

Ministerstvo dopravy na tuto zakázku vypsalo soutěž, v ní uspěl Regiojet, a deset let bude tuto linku provozovat. Od ministerstva dopravy za to dostane přes 250 milionů Kč ročně. Nižší cena, než byla předchozí výše dotace, umožnila zvýšit počet spojů a vlaky tak nyní jezdí od rána do večera každou hodinu a odpadly tak dosavadní nepříjemné dvouhodinové proluky.

Ceny jízdného

Zatímco parametry linky určuje ministerstvo, je to Regiojet, kdo si stanovuje ceny jízdného, a je tedy na něm, aby si je stanovil tak, aby přilákaly dostatek zákazníků a na celé zakázce vydělal. Jízdné se nyní pohybuje na nižší hladině, než tomu bylo dříve u vlaků ČD. Jízdenka z Hranic na Moravě do Brna vyjde na 76 Kč, základní cena s Českými drahami byla 139 Kč. Jízdné z Brna do Ostravy začíná na 119 Kč. Cenu můžete ještě drobně snížit tím, že si u Regiojetu zřídíte kreditovou jízdenku.

Nákup jízdenek

Jízdenky je možné koupit na webu regiojet.cz (včetně rezervace místa) – vlak ale není povinně místenkový, jako komerční spoje Regiojetu; můžete tak do vlaku nastoupit, i když jsou všechna místa v rezervačním sytému vyprodaná. V tom případě si jízdenku můžete koupit i ve vlaku, případně na prodejním místě. Dopravce doporučuje nástup do vozu číslo 5, ve kterém by mělo být dostatek místa pro ty, kdo nemají rezervaci.

Jízdenky je možné koupit také v pokladnách Regiojetu, které jsou v jednotlivých stanicích, ve kterých linka R8 zastavuje, s výjimkou Nezamyslic a stanice Brno – Královo Pole. Zde si můžete koupit jízdenku ve vlaku bez přirážky, stejně tak si ji bez přirážky můžete ve vlaku koupit pokud přestupujete ze spoje jiného dopravce. V Brně na hlavním nádraží může každý cestující s platnou jízdenkou Regiojetu využít salonek po dobu dvou hodin před odjezdem vlaku.

Prodejní místo Regiojetu v Brně
Interiér lounge v Brně.

Kromě pevné jízdenky na konkrétní spoj nabízí prodává dopravce také flexibilní jízdenky pro linku R8 a připravuje časové jízdenky (jejich cena zatím není známá). Také akceptuje jízdenky integrovaných dopravních systémů Jihomoravského kraje, Olomouckého kraje a Moravskoslezského kraje. S nimi ale nemáte garantováno místo k sezení.

Při prodeji jízdenky ve vlaku, stejně jako při nákupu občerstvení, je možné platit kartou. Ve vlaku samozřejmě platí studentské a seniorské slevy 75%. Pro cestující, kteří se na některou ze stanic na trase musí dopravit odjinud (například při cestě Opava-Brno), je nově komplikací, že si musí koupit dvě různé jízdenky různých dopravců, protože zatím neexistuje systém jednotné státní jízdenky.

Jízdenky koupené online je možné stornovat do 15 minut před odjezdem vlaku bez jakékoli penalizace.

Jaké vozy jsou na lince zařazeny a kam si sednout?

Podle situace z prvního dne zřejmě prodává online systém jízdenky pouze pro vozy na začátku vlaku – vozy číslo 2 a 3 pro ty, kdo chtějí kupé, vozy 4 a 5 pro velkoprostor. Zatímco vozy 2 – 4 byly slušně zaplněné, vozy 5 až 8 byly doslova prázdné. Pokud tedy máte místo do části vlaku, která je na vaše poměry příliš naplněná, zkuste se podívat do vedlejších vozů, třeba zde bude volněji.

Každý vlak má zařazen vůz první třídy číslo 1, ve kterém jsou pohodlné sedačky v klimatizovaném kupé po šesti, se stolkem uprostřed. V ceně jízdenky máte vodu Rajec, kávu, a pokud cestujete více než 45 minut, tak také sušenky a džus. Další občerstvení si můžete objednat u stevarda či stevardky, kteří vůz první třídy obsluhují. Ceny občerstvení jsou v 1. třídě nižší než ve druhé a zhruba se pohybují na úrovni občerstvení, které znáte z komerčních vlaků Regiojetu. Nabídka je ale oproti komerčním spojům užší, podívejte se na kompletní menu v elektronické verzi palubního průvodce.

Interiér kupé 1. třídy.

Ve druhé třídě se kvalita vozů liší a určitě se vyplatí podívat po vlaku, zda se nenajde volné místo v pohodlnějším voze. Vozy druhé třídy jsou totiž rozličné kvality. Nejkvalitnější svezení je ve vozech, které dopravce převedl ze svých komerčních spojů, ve kterých je provozuje pod názvem Standard. Jedná se o kupéčkové vagony se šesti pohodlnými sedačkami, oproti první třídě se liší tím, že nemají před sedadly stolek, sedačky jsou polohovatelné. V našem testovaném vlaku měl tento vůz číslo 6. Musíte ale počítat s tím, že na vámi vybrané místo ve vozech 2 až 4 může mít rezervaci někdo kdo přistoupí později, na místě se to ale nedozvíte.

Interiér kupé vozu standard (2. třída)

O něco méně pohodlné, ale stále slušné svezení je ve vozech s jednotlivými kupé, ale s užšími sedačkami. Tyto vozy byly v našem vlaku řazeny tři, vůz číslo tři měl několik kupé označeno jako dětské (včetně dětského polepu), nejednalo se ale o dětské kino, jak jej znáte z novějších vlaků, pouze o vyhrazená místa.

Interiér kupé s užšími sedačkami (2. třída)

Pro cestující s kočárky a dětmi může být zajímavé, že na konci každého vozu tohoto typu je jedno velké kupé, určeno zřejmě primárně pro vozíčkáře (nicméně jako vyhrazené pro vozíčkáře jsou označeny pouze ve voze číslo 2). V tomto kupé jsou dvě široké sedačky a jedna sklopná, a jinak je zde dostatek místa pro kočárek, případně pro hrací plochu vašich dětí. Hned vedle těchto kupé je také WC s dostatečným prostorem pro vozíčkáře.

Kupé pro vozíčkáře / kočárky.
Kupé pro cestující s dětmi.

Nejméně pohodlné a co se týče „ošoupanosti“ vagonu zřejmě nejméně kvalitní svezení je ve velkoprostorových vozech, v našem případě číslo 4 a 5. Tyto vozy mají na okrajích také dostatek prostoru na přepravu jízdních kol – vždy tři háky na zavěšení a následně plochu, na kterou se může vejít cca 6 kol. Tuto plochu je případně možné použít pro umístění kočárku. Cena za přepravu kola je 30 Kč, stejně jako za přepravu psa.

Velkoprostorový vůz.
Prostor na jízdní kola.

Úplně mimo dosavadní zkušenost byl vůz, zařazen pod číslem 7. Jednalo se o původně lehátkový vůz, ze kterého byly odstraněny horní řady lehátek, prostřední pak byly sklopeny a tvořily opěradlo. Letmé ozkoušení potvrdilo, že mechanismus sklopení lehátka stále funguje, takže odvážnější cestovatelé mohou využít prázdnotu tohoto vagonu a po cestě se natáhnout. Tento vagon měl ovšem tu nevýhodu, že zde nefungovalo topení, takže byl úplně prázdný. Je pravděpodobné, že se jedná o posilový vůz pro nedělní odpolední provoz a v běžném provozu nebude zařazen; od roku 2022 pak má Regiojet podle smlouvy dodávat i posilové vozy v plné kvalitě.

Kupé v původně lehátkovém voze.

Občerstvení

O nabídce v první třídě již byla řeč. Ve druhé třídě je to jinak: ve voze číslo 2 je umístěno palubní RJ Bistro, kde si můžete objednat nabídku občerstvení. Dopravce slibuje i možnost objednávky skrze mobilní aplikaci, ta však při naší zkušební jízdě nefungovala. Objednávka přes aplikaci by měla být levnější než přímo v RJ Bistru. Bistro bylo i ve voze 8, ale uzavřeno.

Palubní nabídku pro 2. třídu najdete také v elektronické verzi průvodce.

Pohled do RJ bistra.

Další drobnosti

Internetové připojení skrze wi-fi fungovalo ve všech vozech bez problémů. V kupé jsou dispozici zásuvky, v tom našem fungovala. V některých vagonech byla k dispozici řada čtyř odpadkových košů s možnosti třídit odpad. Kontrolu jízdenek prováděl průvodčí ve žluté reflexní vestě u každého cestujícího; neplatí tak zvyk z komerčních vozů Regiojetu, kde místa s rezervací stevardi většinou nekontrolují.

Ve vozech bylo čisto, na toaletách to v rámci možnosti vonělo, nicméně bylo zjevné, že většina vozů má již něco odježděno a mnoho míst bylo poškrábáno nebo bylo patrné stáří materiálu. Ke cti dopravce svědčí, že všechny vozy jsou velmi přehledně označeny, nikde nenajdete původní nápisy v německém jazyce, naopak všechny potřebné služby jsou přehledně označeny novými přelepkami v češtině a angličtině. Ke čtení byl k dispozici ve druhé třídě firemní časopis Žlutý, v první třídě pak další noviny a časopisy.

Detail – posuvné sedačky.
Detail: lehce ošoupaná sedačka a nová podložka hlavy.
Detail – stopy stáří na jednom z vagonů.

Celkový verdikt: velmi dobré

Přestože se jednalo o jeden z prvních spojů, neměl dopravce zásadní problémy, nepočítáme-li zařazení opravdu obskurního lehátkového vozu. Při porovnání s kvalitou vozů, které na této lince jezdily doposud, se v případě první třídy jedná o zásadní posun dopředu, v případě druhé třídy o střední až drobné vylepšení – podle toho, ve kterém voze budete sedět.

Wi-fi byla na této lince k dispozici až v poslední době, a to pouze ve voze se služebním oddílem pro přepravu vozíčkářů, jízdních kol a s vyhrazenými místy pro cestující s dětmi, takže jej reálně mohl dříve využít jen zlomek cestujících. Fungující wi-fi ve vozech Regiojetu se ukazuje jako velmi zásadní posun kvality, který bude velmi oblíbený – při průchodu vlakem mělo v ruce mobil nebo tablet odhadem tři čtvrtiny cestujících.

Pro cestující, na které cílí nabídka v první třídě, může být nabídka Regiojetu zásadním argumentem nechat auto doma, protože je možné pohodlně pracovat, což v dosavadních rychlících Českých drah nebylo možné – jak pro absenci wi-fi, tak pro absenci stolků ve starých vozech první třídy. Vlak mezi Ostravou a Brnem jede sice zhruba o půl hodiny déle než auto, ale v pravidelném hodinovém taktu a za velmi slušných 178 Kč za jízdenku v první třídě.

Pro všechny ostatní se dá očekávat, že jak nízká cena, tak dostupnost wi-fi a občerstvení má potenciál cestování mez Brnem a Ostravou udělat výrazně pohodlnější.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *