Vlakem do Polska: k pobřeží Baltu, do Varšavy i do Krakova

Polské pobřeží Baltu má u Čechů neprávem nevalnou pověst. Osobně se přesvědčit o tom, že Baltské moře může být velmi dobrou alternativou pro cestu ke známému Jadranu, se nyní můžete díky několika vlakovým spojům, které vás levně a pohodlně k polskému pobřeží dovezou. Nejzajímavější je určitě noční vlak z Bohumína do polských letovisek Leba a Hel, možností jak se z Česka dostat do Polska k moři vlakem ale je mnohem více. Podrobněji se na ně podíváme v článku. (Aktualizováno 9.5.2018)

Nočním vlakem z Bohumína k Baltu

Cesta k Baltu večerním vlakem Wydmy z Bohumína bude možná od 21. června do 1. září. Zařazeny v něm budou běžné rychlíkové vagóny 2. třídy a dva lůžkové vozy. Jeden z nich pak v Gdyni zamíří na poloostrov Hel, druhý do letoviska Leba. Z Bohumína bude odjíždět večer ve 20:12 hod, opačným směrem bude odjíždět z baltského pobřeží okolo osmé hodiny a do Bohumína přijede dopoledne již ráno v 7:55 hod.

Na odjezd a příjezd tohoto nočního vlaku z a do Bohumína navazují rychlíky jak ze směru od Prahy, tak od Brna. Pozor, vypadá to, že na některé dny má již vlak lůžka vyprodaná, takže nakupujte včas.

Cena jízdenky z Ostravy je 632 Kč, z Brna 764 Kč a z Prahy 896 Kč. Příplatek za lůžko je pak pouze 369 Kč, za tu cenu se pak výborně vyspíte a ráno se probudíte u pobřeží Baltu. Pozor, pokud si budete chtít koupit jízdenku online na webu Českých drah z Prahy, je potřeba přidat do vyhledávání položku „přes“ a do ní vložit Bohumín, jinak vám systém bude nabízet cesty přes Německo.

Nově v roce 2019 bude řazen vůz pro přepravu kol!

Pozor: pokud si budete jízdenku kupovat na webu ČD, je potřeba si najednou koupit i zpáteční – nejde si koupit jen jízdenku tam a potom samostatně jízdenku zpátky. Postup, jak si rovnou koupit i zpáteční jízdenku je trochu komplikovaný. Nejprve si vyhledejte spoj pro datum pro cestu tam, nekliknete ale na zelené tlačítko „Cena v dalším kroku“, ale na odkaz „+ Cesta zpět“, který je nad informacemi o spojení. V tomto kroku si vyberete datum cestu zpět, v následujícím kroku si pak namísto rezervací místenek vyberete lůžko a následně vložíte do košíku celou objednávku.

Pokud si přece jen koupíte jen jízdenku tam, nezoufejte – jízdenku pro cestu zpět je možné koupit u jakékoli mezinárodní pokladny ČD, ale s příplatkem 50 Kč.

Samozřejmě je také možné kombinovat jednu cestu nočním vlakem a druhou denním, například EC Sobieski z Gdyně do Bohumína, Ostravy, Přerova nebo Břeclavi.

Kam: na Hel nebo do Leby?

Pokud se nemůžete rozhodnout, zda na Hel nebo do okolí města Leba, máme stručnou nápovědu. Hel je více turistické letovisko, vhodné pro rodiny s dětmi, protože většina pláží je obrácena směrem do zálivu, kde je teplejší voda. Zajímavé jsou i staré vojenské pevnosti z druhé světové války nebo delfinárium. (Více o Helu zde). Leba zase kromě pěkného koupání nabízí fascinující zážitek v podobě možnosti přejít pohyblivé duny ve Slowinském národním parku. Jediná svého druhu poušť v Evropě je několik kilometrů od pobřeží a opravdu se zde cítíte jako na Sahaře. Fotografie a průvodce najdete například zde. Obě destinace oplývají majáky a jsou pak skvělé pro rekreační cyklistiku – žádné kopce a desítky kilometrů lesních cest jsou ideální pro nenáročné výlety. Jízdní kola je samozřejmě možné vypůjčit na místě. Další fotografie polského pobřeží Baltu najdete třeba v tomto albu, a za návštěvu samozřejmě stojí i samotné město Gdaňsk.

Tip: Pokud jste nočním vlakem ještě nejeli, podívejte se na náš průvodce cestou nočními vlaky. Noční vlak do Polska má řazeny pouze lůžkové vozy, nikoli lehátkové, a ve všech kupé máte vždy po třech lůžkách.

Další možnosti – denní vlak přes Varšavu

Pro cestující z Moravy či východních Čech je možné se k Baltu dostat i denním vlakem EC 104 Sobieski do Gdyně, který projíždí Česko z Vídně přes Břeclav, Přerov, Ostravu a Bohumín. Vlak je sestaven z moderních klimatizovaných vozů polských železnic. Z Ostravy vlak odjíždí v 11:01 a v Gdyni v 18:39, zde je potom možné přestoupit na místní vlaky až do místa určení, včetně Helu a Leby. Další možná spojení nabízejí i jiné denní a noční vlaky, ovšem s přestupem ve Varšavě.

Vlaky do Polska z východních Čech

Osobní vlaková doprava se vrátila i na východočeský železniční česko-polský přechod v Meziměstí. Nové vlaky Adršpach – Teplice nad Metují – Walbrzych jsou sice dárkem spíše pro polské turisty, kteří české skalní město hojně navštěvují, ale i Češi je mohou využít pro návštěvu polské strany, například Wroclawi. Podobně je to se spojem z Trutnova do polské Sedzislawi a Jelenie Gory. Jen pozor, přeshraniční vlaky v tomto regionu neprovozují České dráhy, ale GW Train Regio. Na jejich webu najdete i rozpis a jízdní řád jednotlivých tratí a také tipy na konkrétní jizdenky a cíle výletů (PDF) v Polsku.

A co víc, tyto přeshraniční vlaky je možné použít také na cestu k moři. Nikoli tedy přímo, ale s přestupem v Polsku – městy Jelenia Gora, Sedzislaw a Walbrzych projíždí po deváté hodině večer noční rychlík TLK 66114 Rozewie, který druhý den ráno dorazí do baltského přístavu Gdynia. Pokud tedy bydlíte ve východních Čechách, cesta tímto směrem k moři může být výhodnější a kratší než přes Bohumín. Například osobním vlakem z Trutnova v 19:36 přijedte po hodině do Sezdislawi a zde za pár minut přestoupíte na noční polský rychlík k Baltu. Cena polské jízdenky včetně lehátka se pohybuje okolo 132 zlotých (790 Kč), cena lůžka pak 142 zlotých (850 Kč). Polské dráhy nabízí také slevy pro rodiny. Jízdenky koupíte na https://www.intercity.pl/en/.

Na noční rychlík Rozewie je možné se napojit i z Liberce, s odjezdem v 16:35 do města Sklarska Poreba a následně přestoupit na Rozewie k Baltu. Jen pozor, tento vlak je v některých dnech nahrazen v úseku Szklarska Poreba – Jelenia Gora autobusem.

Denní spojení z Liberce k Baltu

Z Liberce a okolí se k moří dostanete relativně snadno i denním vlakem. Přímé spoje krajského města z polským mětsem Sklarska Poreba umožní například odjet z Liberce v 10:35, ve Sklarske Porebě přestoupit na rychlík do Wroclawi a zde na expres Pomorzanin, který je po 23. hodině v Gdyni. Ještě rychlejší spojení, ale komplikovanější a dražší, pak nabízí cesta z Liberce přes Zittau, Cottbus a Frankfurt nad Odrou, odsud pak odjíždí EC do Gdynie a budete na místě zde dokonce už v 20:41. Německá část cesty však jízdu dosti prodraží, jízdenky z Liberce je navíc potřeba koupit ve vlaku dopravce Trilex.

Jízdenku z Liberce do Sklarske Poreby koupíte u ČD (s předstihem za 132 Kč, bez předstihu za 152 Kč), jízdenku na polském území na https://www.intercity.pl/en/.

Cesta z Ústí nad Labem přes Německo

Z Ústí nad Labem a okolí je pak variantou na cestu do Gdyně spojení přes Berlín, s odjezdem z Ústí v 9:44 a jedním přestupem v Berlině, v Gdyni jste pak 20:41. Cena jízdenky Ústí do Berlína je 343 nebo 501 Kč, pokud si ji koupíte včas u ČD, cesta z Berlína do Gdyně pak stojí na bahn.de 40 euro. Na webu německých drah můžete nakupovat i v češtině. Celkově vás tedy jízda z Ústí nad Labem do Gdyně vyjde zhruba na 1500 Kč.

Polsko, to není jen moře

A nakonec ještě několik tipů na Polsko bez moře: do krásného Krakova jezdí denně přímý vlak z Prahy s odjezdem v 10:24 a příjezdem do Krakova v 17:03. Cesta vlakem EC 115 Cracovia vás přijde z Prahy na 501 Kč jedním směrem, pokud si jej koupíte včas, z Brna pak 369 Kč.

Do Varšavy se pak můžete z Prahy dostat přímým vlakem hned dvakrát, první (Ex 113 Porta Moravica) odjíždí v 6:24 a ve Varšavě je 14:23. Druhý pak z Prahy odjíždí v 14:24 a ve Varšavě je 22:36, jedná se o EC 117 Praha. Cena jízdenky je při včasném nákupu také 501 Kč.

Do Polska jezdí i přímé noční vozy na vlaku EN Slovakia s odjezdem z Prahy v 22:15 a to jak do Krakova, tak do Varšavy.

Z Moravy (trasa Břeclav – Přerov – Ostrava – Bohumín) je pak možné využít i tři další přímé vlaky z Vídně do Varšavy, stejně jako noční vlak rakouských drah nightjet který na českém území staví v 23:50 v Břeclavi, 1:32 v Ostravě a 3:18 odjíždí z Bohumína.

Od června 2019 pak začne denně do Krakova jezdit Leo express, z Prahy budou jezdit v 16:09 a v Krakově jste před jedenáctou v noci. Bohužel zpáteční cesta začíná v 4:33 ráno :(.

A nakonec, pokud chcete opravdu ušetřit, můžete využít autobusy Flixbus, z Prahy do Varšavy od 479 Kč, do Krakova od 399 Kč, z Brna do Krakova pak od 349 Kč.

Napsat komentář: Kára Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

7 Comments

  1. bolek

    Polske more = jeptiska na plazi, blbost. Podporujte dal ty pitome stereotipy z 19. stoleti.

    Reply
  2. Kára

    Tak mi bylo řečeno, že nelze koupit lůžko zvlášť dopředu, ale pouze přímo při nákupu zpáteční včasné jízdenky, tedy až 60 dní před datem odjezdu Z! Polska. To už ale mohou (pravděpodobně budou) lůžka na cestu tam vyprodaná… Jak toto řešit? Bohužel jsme si vybrali rušný termín a ubytování už je zabookované. Koupit jen cestu tam se mi nechce, mezistátní jízdenky z Polska jsou drahé. Navíc nelze koupit skupinovou jízdenku, 6 osob již musím koupit na pokladně, i když 2 děti pojedou zdarma a na cenu nemají vliv, navíc s doplatkem 50Kč na každou osobu. Celkově jsem si to představovala jednoduší…ve srovnání s leteckou či busovou dopravou je toto očistec.

    Reply
    • Michal Berg

      ano, ty komplikace jsou velmi nepříjemné. Jediná věc co mě napadá je řešit cestu zpět denními vlaky, kde se to koupit dopředu dá i více než 60 dní.

      Reply
  3. Jirka

    Zdravím,
    ta myšlenka jet vlakem k Baltu se mi líbí. Koukali jsme na ten noční vlak Wyda a přemýšlím i o variantě dojet regiojetem nebo leoexpresem z Prahy do Krakova, tam den pobýt a dále nočním vlakem k moři. Doporučil byste mi nějaké vhodné spojení? Hlavně se mi na té cestě totiž líbí ty noční vlaky.

    Reply