Po mnoha letech, kdy možnost jednoduchého storna jízdenky nabízeli jen soukromí dopravci, se od roku 2017 k tomuto kroku propracovaly i České dráhy. Základním pravidlem je, že jízdenky je nyní možné vrátit až do času 15 minut před odjezdem vlaku. Podívejme se na podrobnosti, které se k vracení jízdenek vážou.
Nejprve si sjednotíme názvosloví, abychom se vyznali v pojmech, které používají ČD. Nastoupením do vlaku ČD dojde k uzavření přepravní smlouvy mezi vámi a Českými drahami. Dráhy se touto smlouvou zavazují vás někam přepravit a vy souhlasíte s podmínkami přepravy. Pokud chcete vrátit nebo reklamovat jízdenku, uplatníte své právo z přepravní smlouvy.
Vrácením jízdenky se rozumí to, že tzv. překážky pro cestu jsou na straně cestujícího. Jde tedy o vaše rozhodnutí o tom, že jízdenku nechcete využít. Jiné případy, kdy chcete jízdenku vrátit například při zpoždění nebo odřeknutí vlaku nebo získat odškodnění – na ty se vztahuje uplatnění práv z důvodu na překážek na straně dopravce. O nich se dočtete v tomto článku.
Jízdenka koupená u pokladny nebo v automatu
Jízdenku je potřeba vrátit nejpozději do 23:59 dne, který předchází prvnímu dni její platnosti, a můžete to udělat u kterékoli pokladny. Pak dostanete plnou cenu zpět. Pokud ji vrátíte později, ČD vám z vrácených peněz strhnou srážku 100 Kč.
Bezplatně můžete také vrátit jakoukoli jízdenku koupenou u pokladny do 15 minut od chvíle, kdy vám ji vystaví. Pokud si tedy koupíte jízdenku a pak se během chvilky rozhodnete nejet, můžete ji vrátit a dostanete všechny peníze zpět.
Jízdenka koupená přes eshop na webu
Jízdenku, kterou si koupíte přes vyhledávač spojení v eshopu na webu www.cd.cz, můžete vrátit až do 15 minut před začátkem platnosti dokladu, což v praxi nejčastěji znamená do doby odjezdu vlaku.
Pokud si ale v eshopu koupíte nějakou jízdenku mimo vyhledávač spojení, pak ji můžete vrátit jen do 23:59 dne, předcházejícího začátku platnosti této jízdenky. Jaké jízdenky se takto dají koupit? Například síťové nebo skupinové víkendové jízdenky, které nejsou na konkrétní trasu a čas, ale například na celý den.
Pokud jste na webu ČD zaregistrování a při nakupování jste byli přihlášeni, máte jízdenku ve svém účtu. Odkaz na vrácení jízdenky najdete v sekci „Eshop„, kde překliknete záložku „Moje nákupy“. Zde potom zelené tlačítko rozbalí kontextové menu s nabídkou „Vrátit“.
Pokud jste jízdenku kupovali nepřihlášeni, odkaz na vrácení najdete na záložce „Eshop“, a úplně vpravo dole je odkaz „Vrácení a výměna dokladů„. Zde stačí zadat kód transakce a email, na který byla jízdenka zaslána, peníze budou vráceny na bankovní účet karty, ze kterých byla placena.
Jízdenka koupená přes mobilní aplikaci
U jízdenky koupené v mobilní aplikaci platí stejná pravidla jako u jízdenky zakoupené v eshopu na webu. Dejte si pozor, že máte aktuální verzi aplikace – tlačítko „Vrátit/změnit“ najdete po rozkliknutí jízdenky úplně dole. Pokud máte ještě starší verzi aplikace, máte tam jen tlačítko „Koupit znovu“.
U aplikace i eshopu platí, že pokud máte zřízenu službu ČD kredit, tak vám České dráhy zaplacenou částku téměř okamžitě připíší na tento kredit. Pokud požádáte o vrácení na účet při platbě kartou, počkáte si několik dní.
Jízdenky, které nelze vrátit ani vyměnit
Nejrůznější slevové nebo akční jízdenky mají často u sebe uvedeno že je „není možné vrátit ani vyměnit“. Jedná se například o včasné jízdenky nebo o nejrůznější Akční nabídky ČD Tip.
Nevýhoda funkce vracení jízdenek
Jízdenky koupené přes eshop nebo aplikaci mají zadaný přesný čas, od kterého platí. Nelze jimi pak cestovat dřívějším vlakem, jako tomu bylo dříve (lze cestovat pouze vlakem, který odjíždí 15 minut a později před původním odjezdem). Pozdějším vlakem cestovat možné je – pokud to není speciální vázaná jízdenka konkrétní vlak. Konkrétní vlak má nejčastěji uvedena Včasná jízdenka Evropa, u jiných typů akčních či vázaných jízdenek je pro použití pozdějšího vlaku potřeba doplatit do standardní ceny.
Vracení dalších typů jízdenek
Pokud vás zajímá, jak vrátit nebo vyměnit jiné tipy jízdenek (zpáteční, skupinové, mezinárodní, lehátkové/lůžkové atd.), podívejte se na web Českých drah, kde mají výpis všech možných variant.
Lucie
Je možné, že mezinárodní jízdenku zakoupenou u přepážky, na dospělou osobu, může vystornovat i 13 leté dítě bez problémů? Konkrétně Havířov.
Vrácení jizdenky
Dobrý den mám zakoupenou jízdenku na zítra přes e shop ale je placená z kreditni karty mého kamaráda, a chtěl bych jízdenku vrátit aby se mi vrátili peníze zpět ale co mám dělat když se kamarádovi nemůžu dovolat jelikož jed pracovně do D.U