České dráhy nabízí na svém webu věrnostní program ČD body. V něm můžete získávat body za každý nákup přes web cd.cz nebo přes mobilní aplikaci MůjVlak.cz. Přestože není věrnostní program nikterak bohatý a jeho potenciál České dráhy velmi zásadně nevyužívají, i tak se vyplatí do něj zaregistrovat a využívat jeho benefity. Následující článek přináší čtyři základní možnosti jeho využití, ale také několik tipů pro České dráhy, jak udělat věrnostní program výrazně atraktivnější. Aktualizováno 2.12.2017
Princip programu
Věrnostní program ČD body má jednoduchý princip. Po registraci se vám za každých 10 korun utracených při nákupu jízdenek připočítá jeden věrnostní bod. U některých nabídek je možné navíc získat bonusové body, například některé spoje na trase Praha – Ostrava jsou zvýhodněny dvojnásobným počtem bodů. Naopak jízdenky do zahraniční, o kterých pojednával minulý článek, přes svoji vyšší cenu vám připočtou jen paušálních (a chabých) 10 věrnostních bodů.
ČD body je možné logicky sbírat a využít jen při nákupech online (přes web a mobilní aplikaci), což vám ale je možné doporučit, i kdyby vás nabídka věrnostních programu neoslovila. Vytvoření registrace na webu ČD a její následné využití při nákupu přes web nebo aplikaci totiž kromě sbírání bodů nabízí i další užitečné benefity, kterým se věnuje tento samostatný článek.
Na co je možné získané body využít?
Získané body je pak možné vyměnit buď za vouchery na vstup do divadel, muzeí či jiných zařízení, předplatné časopisů nebo uplatnit jako slevy přímo při nákupu v eShopu.
První možnosti v tomto článku vynecháme, protože vstupenky do muzeí, zámků a divadel by musely mít zásadně širší nabídku, aby mohly někoho oslovit, neřku-li oslovovat pravidelně, a aby byly důvodem pro intenzivnější cestu vlaky ČD. Nabídka odměny v podobě rezervace pro SC Pendolino v hodnotě 100 bodů je také nepříliš výhodná, protože běžná cena této rezervace je 35 nebo 70 Kč, výjimečně u nejvíce vytížených spojů Ostrava – Praha 100 Kč. Tato relace je ale předmětem cenové války, takže pokud vám jde o cenu, tak se určitě do Ostravy dostanete i za méně než 200 Kč a nemusíte na to plýtvat své cenné body.
Podíváme se na benefity v podobě slevy u nákupů Českých drah. Při placení jízdenky v eshopu je potřeba vybrat možnost „Uplatnit slevový kód, voucher nebo věrnostní body“ a následně zaštntnout možnost „Uplatnit body z Věrnostního programu (sleva XX Kč) -XX bodů“.
Nyní už ale ke slevám podrobněji. Za pozornost stojí následující benefity:
1) Skupinové regionální víkendové jízdenky
Skupinová regionální jízdenka, na kterou můžou až 2 dospělí a 3 děti cestovat o víkendu po libovolném kraji nebo po celé ČR. Nejvýhodnější nákup za ČD body představuje jízdenka pro Středočeský kraj, který jinak stojí 319 Kč, ostatní kraje od 229 do 279 Kč. Celostátní skupinová je pak za 300 bodů, tato jinak běžně stojí 679 Kč. Ideální varianta, pokud si chcete udělat za nasbírané body víkendový výlet s rodinou nebo přáteli
2) In karta 25 se slevou
IN Karta 25 je skvělá volba pro méně časté cestující. Její základní varianta pro dospělé nad 26 let stojí bežně 450 Kč na rok, nebo 400 ČD bodů ve věrnostním programu. Což je částka, která se dá při nikterak častém cestování nasbírat tak za půl roku. Není tak problém i pro cestující, kteří nejezdí vlakem příliš často, si v podstatě zadarmo každý rok vyjezdit trvalou slevu 25%. Inkarty pro děti či mládež do 26 let jsou potom ještě za méně bodů.
3) Časový doplatek do 1. třídy na týden
Pokud máte v plánu v jednom týdnu cestovat několikrát na tratích, kde jezdí vozy 1. třídy, vyplatí se zakoupit si doplatek za 250 ČD bodů. V 1. třídě pak můžete cestovat jen s jízdenkou druhé třídy, což platí i například v luxusních kožených sedačkách 1. třídy Railjetu. Pozor, v Pendolinu jakožto vlaku s povinnou místenkou si budete muset připlatit k ceně jízdenky za místenku, nicméně Pendolino je zrovna vlak, ve kterém se 1. třída co se týče komfortu cesty nijak nevyplatí, protože wifi, klimatizace i sedačky jsou ve první třídě stejné jako ve třídě druhé. 1. třída v Pendolinu znamená jen to, že navíc dostanete svačinu (sendvič, salát a horký nápoj) a občas i sklenici sektu jako bonus.
4) Sleva 100% na vnitrostátní jízdenku
Vnitrostátní jízdenka se slevou 100% představuje nejlepší využití věrnostních bodů. Jednosměrná jízdenka přijde na 200 bodů, zpáteční na 300. Můžete si tak jednou za čas udělat v podstatě zadarmo výlet někam dál. Příklad na trase Brno – Karlovy Vary ukazuje, že běžná jízdenka na výlet na západ Čech stojí bez jakékoli IN karty 579 Kč, při využití ČD bodů ji budete mít zdarma. POZOR: eshop ČD nabídne jako nejvýhodnější nabídku pro delší cesty „Celodenní síťovu jizdenku ČD“ za 575 Kč. Pokud byste v takovém případě chtěli uplatnit ČD body, bude vás to stát 350 bodů. Pokud si chcete za body „koupit“ delší trasu, je výhodnější v eshopu při nákupu na stránce s cenami kliknout dole v pasáži „Alternativní“ na tlačítko „Další nabídky. Zde potom vybrat běžnou jednosměrnou jízdenku – její cena bude vyšší než oněch 575 Kč za celodenní síťovou, ale při uplatnění bodů jich následně potřebujete jen 200 a nikoli 350 a cena následně nude nulová.
5) Okružní jízda Českem zdarma za 200 bodů
Speciální variantou předchozí slevy je možnost vytvořit si komplikovanější jízdu po Česku a vhodnou volbou jednotlivých míst procestovat během dvou dnů v podstatě celou ČR za pohých 200 věrnostních bodů. Podmínkou je nastavit si jednu jízdenku přes více konkrétních měst. Například je možné v eshopu naklikat cestu Brno – Vyškov, ale jako stanice „přes“ zadat Praha a Ostrava. V tu chvíli máte jednu jízdenku pro trasu Brno -Praha – Ostrava – Vyškov, která platí do 24:00 druhého dne. V sobotu ráno tak můžete vyrazit z Brna do Prahy, druhý den z Prahy do Ostravy a v neděli večer se vrátit z Ostravy do Brna, přičemž si jen dokoupíte za pár korun chybějící úsek Vyškov – Brno.
Z nabídky benefitů ČD bodů zbývá zmínit položku „Vnitrostátní zpáteční jízdenka do 1. třídy pro 1 osobu“ za 600 bodů, ovšem pouze jako kuriozitku, či spíše omyl marketingu ČD. Každý si totiž může jednoduše spočítat, že kombinace slev „zpáteční jízdenka do 2. třídy“ + „týdenní doplatek do 1.třídy“ vás vyjde jen na 550 ČD bodů a neexistuje tak důvod si kupovat za body rovnou jízdenku do 1.třídy.
Jak obstojí ČD body ve srovnání s jinými věrnostními programy?
Tyto čtyři ukázky využití věrnostních bodů potěší a určitě je mnoho lidí, kteří na ně díky útratě u ČD dosáhnou. I tak je ale ve věrnostním programu ČD ještě obrovský nevyužitý potenciál. Tesco Clubcard, IKEA family, DM drogerie active beauty nebo desítky dalších příkladů včetně Bahn.bonus od Deutsche Bahn u nás i ve světě ukazují, že zákaznický program může nabídnout mnohem více.
České dráhy mají navíc velkou výhodu, kterou ale zjevně nevyužívají. Jejich kontakt s klientem je velmi častý a i díky němu mají dráhy velké množství dat, které mohou pro personalizaci nabídek zákaznického programu využít. Zatím to ale vypadá, že s těmito cennými daty nikdo v marketingu ČD aktivně nepracuje a potenciál pro přilákání dalších klientů, ať už od konkurence na kolejích, nebo z jiných druhů dopravy, není využit.
Jak uvádí „guru“ českého věrnostního marketingu Radek Hrachovec, aby věrnostní program uspěl, musí se stát zákaznickým programem. Co to znamená?
Stojí všichni o nejnižší ceny? Ani náhodou. My lidé chceme to nejlepší za tu nejrozumnější cenu. Věrnostní program dokáže velmi dobře pomoci v dlouhodobém nacházení takové rovnováhy. Musí ale splnit jednu podmínku. Naprosto nezbytně se potřebuje posunout o úroveň výš a stát se zákaznickým programem.
Lidé platí za hodnotu, požadují vyšší komfort svého života a chtějí se bavit. Skutečný zákaznický program jim umožňuje získat lepší podmínky ve formě personalizovaných cen a odměn, pomůže jim mnohem osobnějším servisem a dokáže jim zprostředkovat zážitky. Je to sytém tří pilířů a platí naprosto univerzálně napříč všemi oblastmi obchodu.
Bez hlubšího přemýšlení nad zákaznickým programem ČD lze velmi rychle vygenerovat několik nápadů, které by ČD body udělaly ještě atraktivnější:
- Nabídka kulturních a společenských událostí v programu by měla být mnohem širší, a eshop ČD by měl nabízet inteligentně nabídky na události v místě, kam nebo odkud zákazník cestuje. Obdobně by na místo, kde se zákazník pohybuje, měl reagovat i personalizovaný newsletter, díky kterému se zákazník dozví o nových položkách v programu.
- ČD by měly rozšířit nabídky i na sportovní události a aktivity – jsou partnerem například zápasů tenisového Davisova poháru, zápasů fotbalové či hokejové reprezentace, proč nerozšířit spolupráci tímto směrem? Obdobně hudební festivaly, na které je možné cestovat vlakem se slevou. Zde není marketing ČD s vlastním věrnostním produktem nijak propojen.
- Body by mělo být možné užít v jídelních vozech. Je jasné, že zde je hlavní komplikací to, že jídelní vozy neprovozují ČD ale jiné firmy, ale to zákazníka nemusí zajímat. Jídlo je důležitá část zážitku při cestě vlakem, je to jedna ze zásadních konkurenčních výhod oproti jiným způsobům dopravy (v autě ani v autobuse se slušně nenajíte). Nabídka jídelních vozů ČD je navíc docela chutná, tak proč s ní nepracovat i tímto směrem? Například nabídnout nákup voucheru na obědové menu už při nákupu jízdenky.
- Systém by zcela jistě měl umožňovat „upgrade“ ze 2. do 1. třídy s využitím ČD bodů a aktivně jej nabízet. 1. třída je za standardní cenu podstatě nepoužitelná, teprve s IN kartou 50 nebo týdenním doplatkem se stává dostupnou i pro běžného cestujícího. Mít možnost si na konkrétní jízdence získat příplatek do 1. třídy za ČD body by byl určitě populární – vždyť upgrade z turistické do business class je jedním ze základních prvků věrnostních programů leteckých společností.
- Vylepšení by si zasloužil i eshop, na kterém by inteligentní systém mohl nabízet informace, kolik by zákazník ušetřil, využil-li by věrnostní body při nákupu, a zda se mu to vzhledem k jeho dosavadnímu zákaznickému chování vyplatí. Ale to jsme opět u práci s daty.
Více o věrnostních programech, jejich problémech a příležitostech obecně, je možné se dočíst v tomto zajímavém rozhovoru s už zmíněným Radkem Hrachovcem.
Využíváte vy sami program ČD body? Jak jste s ním spokojeni a co byste na něm vylepšili? Napište vaše nápady, postřehy a připomínky do komentářů!
Honza
Nejčastěji používám vnitrostátní jízdenku za 200 bodů a to na okružní trasy. Napr. Když ve dvou dnech mám v plánu jet Brno – Praha – Ostrava – Brno, tak si koupím jednu jízdenku Brno – Vyškov (poslední město před Brnem a jako průjezdní stanice Praha a Ostrava. Vyškov-Brno je už za pár korun. Spojením 3 jízdenek do jedné můžu pak slevu 90% uplatnit jen jednou za 200 bodů.
Michal Berg
A má ta jízdenka platnost do druhého dne?
Martin Hyťha
Varianta „okružní jízda Českem“ už neplatí. Jakmile ve vyhledávání spojení zadá člověk text do kolonky „přes“, nabídka na využití ČD bodů se nezobrazí.