Jak informoval magazín zdopravy.cz, vedení Moravskoslezského kraje se chystá dotovat zavedení leteckých linek z Ostravy do Vídně, Varšavy a Mnichova. Zatímco letecká linka do Mnichova může mít za jistých okolností smysl, spojit Ostravu s Varšavou a Vídní leteckou dopravou je doslova klimatický zločin.
Moravskoslezskému kraji se dlouhodobě nedaří nalákat na letiště v Ostravě – Mošnově více leteckých společností. Skončila linka ČSA do Prahy, nevyšly dřívější snahy o spojení do Amsterdamu nebo Helsinek a linka do Vídně byla v roce 2012 ukončena, přestože už tehdy za ni kraj zaplatil 80 milionů. Problémem je zejména konkurence fungujícího letiště v nedalekých Katovicích, které je od Ostravy vzdáleno cca 100 kilometrů.
Letecké spojení do 400 a 300 km vzdálených destinací je problematické nejen z hlediska efektivity vynaložených peněz (kraj je hodlá dotovat 200 miliony Kč ročně), ale zejména z hlediska dopadu na životní prostředí. Zatímco celá Evropa vzhledem ke klimatické krizi přemýšlí, jak pokud možno co nejvíce omezit létání tam, kde to není nutné, v Česku jdeme opačným směrem. Při porovnání emisí CO2 na jednoho pasažéra na trase Ostrava – Vídeň jich vyprodukuje letadlo osmkrát více než vlak!
Jakub Unucka, náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje, má u svého jména upřesnění „pro dopravu a chytrý region“. Nápad na dotované linky do Vídně a Varšavy je ale všechno, jen ne chytrý. Pokud by hejtmanství chtělo opravdu zlepšit mobilitu svých občanů, mělo by na to jít úplně jinak.
Předně by bylo vhodné tlačit na polské dráhy, aby co nejdříve začaly zařazovat na vlaky z Varšavy do Vídně, které projíždí Ostravou, nejmodernější vozy, které poskytnou dostatečný komfort, wi-fi připojení a klimatizaci. Nabídka pohodlného spojení je schopná přilákat i byznys klientelu.
Stejně tak, pokud už z Katovic do Varšavy létá přímý spoj čtyřikrát denně, by bylo rozumnější nabídnout lidem z Ostravska lepší spojení veřejnou dopravou na katovické letiště – tam se nyní například z Opavy nedá veřejnou dopravou dostat za méně než tři hodiny, což je opravdu tristní.
Přímé spojení vlakem do Varšavy má Ostrava šestkrát denně, k tomu dva noční spoje. Problematické jsou z hlediska času dojezdu spoje Cracovia a Báthory, které se v Bohumíně okolo druhé hodiny odpolední spojují a do Varšavy jim proto cesta trvá přes 5 hodin. Doba jízdy ostatních spojů se pohybuje od 4:08 do 4:35. Není to vysokorychlostní vlak, ale stále je to při započítání cesty na a z letiště jen o několik desítek minut delší.
Do Vídně jezdí z Ostravy tři přímé vlaky denně, plus jeden v noci. Zde by stálo za to nabídku rozšířit, protože dojezdový čas 2:49 je skvělý. Je možné využít i spoje s přestupem v Brně, ale tím se dojezdová doba prodlouží. Ve stanici Wien hauptbahnhof mají navíc spoje kvalitní napojení na vlaky na vídeňské letiště.
Kromě spojení s těmito hlavními městy je potřeba upozornit, že Ostrava má od loňského roku spojení pohodlným nočním vlakem nightjet do Berlína. Pro spojení do Mnichova je možné použít večerní vlak Sobieski do Vídně a zde noční vlak Kalman Imre do Mnichova, kam dojedete před sedmou ráno.
Letecké společnosti navíc oproti jiným druhům dopravy využívají výrazné výhody v tom, že z leteckého paliva a letenek neplatí daně. Petici, která požaduje větší investice do železnic a férové podmínky v oblasti daní pro všechny druhy dopravy můžete podepsat zde.
Foto: Ashim D’Silva na Unsplash
Mara
Kdybycho meli rychlodrahu, tak by ty linky ztracely smysl. Ale bez ni je cas straveny na ceste zbytecne dlouhy. Takze ty linky smysl davaji, i jako prestupni huby do destinaci do celeho sveta. Napr. Poletim pres Varsavu do Thajska, tam po zemi preci nepojedu..
Zan souhlas
Při porovnání emisí CO2 na jednoho pasažéra na trase Ostrava – Vídeň jich vyprodukuje letadlo osmkrát více než vlak!Nápad na dotované linky do Vídně a Varšavy je ale všechno, jen ne chytrý. Pokud by hejtmanství chtělo opravdu zlepšit mobilitu svých občanů, mělo by na to jít úplně jinak. S tím jen a jen souhlas. To ovšem platí pro daleko širší okruh, než je ten uváděný. Ono by bylo nasnadě rušit nejen tuto linku, ale vpodstartě všechny pod 1500 až 2000 km. A pro oponenty prostě zavést příležitostné letecké spoje (a to včetně té Ostravy) s malými letadly (Turbolet a pod. dle zájmu). Jinak oživit kdysi známé a také patřičně mastné aerotaxi pro ty nejnáročnější spěchálky vpodstatě kamkoli kde je letiště.