Fanoušek cestování vlakem Štěpán Vizi sepsal pro cestavlakem.cz své tipy, kam se v letošním létě vydat vlakem. Hledáte inspiraci pro vaše letní cesty? Tak to je tento článek právě pro vás!
Po loňském povedeném Interrailu jsem se rozhlížel, kam by se dalo po Evropě vydat na další železniční dovolenou. Léto se blíží, tak jestli ještě nemáte jasno, tady je pár tipů na pár nových vlakových spojení, co se za poslední cca rok urodila po Evropě. Pozor, obzvlášť o noční vlaky bývá zájem, takže je potřeba koupit lístky dostatečně dlouho dopředu (v sezóně klidně i několik měsíců).
Praha ⇌ Basilej/Curych (→ Paříž/Štrasburk/Bordeaux)
ČD zřídily nový noční vlak do Basileje a Curychu. Noční vlaky do Curychu nejsou žádná novinka, nový EuroCity Canopus ale místo Rakouska jezdí severně přes Drážďany, Frankfurt a Freiburg. To se může hodit i pro cesty do Francie. Brzy ráno totiž vlak staví v Karlsruhe, odkud je to do Paříže jen 2,5 hodiny, z Freiburgu je to zase hodinku do Štrasburku. Teoreticky tak můžete vyrazit v 18:26 z Prahy a na oběd už být v Paříži.Z Freiburgu taky nově každou sobotu jezdí přímý denní vlak až do Bordeaux s odjezdem ve 12:23, cesta trvá přibližně 7,5 hodiny.
European Sleeper do Bruselu a Amsterdamu
Po několika odkladech začne 25. května konečně jezdit noční vlak European Sleeper do Amsterdamu a Bruselu z Berlína. Původní plán na spojení Praha ⇌ Brusel nevyšel, prodloužení trasy až do Prahy je ale v plánu na konec letošního roku (vlak by navíc měl začít jezdit každý den). I spojení z Berlína je ale pro cesty z Prahy do Bruselu o hodně příjemnější než jakákoli současná varianta.
Od loňského prosince se dá nově dojet Nightjetem z Mnichova i Vídně až do Cinque Terre na toskánském pobřeží. Trasa vede přes Villach, Milán a Janov až do La Spezia, kde vlak končí v 11:10 dopoledne. Z Vídně se odjíždí v 19:18 (z Mnichova o něco později ve 20:09). Z La Spezia se dá navíc pohodlně dostat do Pisy i zbytku Toskánska a jezdí odsud i noční vlak až na Sicílii (specialitou je překonání moře přívozem, který naloží celý vlak!).
Z Krakova a Varšavy se dá nově každý den dostat (skoro) přímým vlakem až do Kaunasu a Vilniusu. „Skoro“ proto, že je na hranici potřeba přesednout kvůli jinému rozchodu kolejí, funguje to ale tak, že člověk jenom vystoupí na nástupišti a hned zase nastoupí do vlaku naproti. Odjezd z Krakova ve 4:01 ráno není úplně nejpohodlnější, 7:35 z Varšavy už ale o něco snesitelnější. V Kaunasu je pak člověk v 16:25, ve Vilniusu v 17:34. Cesta z Varšavy do Vilniusu přitom vyjde jen asi na 120 zlotých (600 korun)! Ve spojení s pohodlným nočním vlakem z Prahy do Varšavy to vypadá na fajn polsko-litevskou dovolenou, kterou bych si někdy rád dal.*
Pár dalších tipů
** Loni na podzim spustily švédské dráhy SJ nový noční vlak Euronight Stockholm ⇌ Hamburk. Ten si navíc od jara do podzimu protahuje cestu až do Berlína, odkud už se člověk pohodlně dostane do Prahy.
Z Mnichova se dá před půlnocí vyrazit Nightjetem do Lublaně (příjezd v 8:30) a Záhřebu (příjezd v 10:39). Paradoxně je ale pořád největší problém cesta z Prahy do Mnichova.
Od prosince 2023 by měl existující Nightjet Vídeň ⇌ Brusel začít jezdit každý den a měl by k němu přibýt i každodenní Nightjet Berlín ⇌ Brusel. Stejně tak by měl Nightjet Vídeň ⇌ Paříž začít jezdit místo tří dnů v týdnu každý den a mělo by k němu přibýt spojení Berlín ⇌ Paříž.
Když jsme loni v létě cestovali ze Švédska do Norska, nebylo spojení úplně nejlepší. To už se ale zřejmě změnilo a od prosince začalo jezdit na lince Stockholm ⇌ Oslo hned několik rychlovlaků denně, které zvládnou celou cestu za něco přes pět hodin.