Jak doopravdy poznat vlak s WiFi na trase Brno-Praha

Novinář Honza Boček z datového týmu Českého rozhlasu publikoval glosu, ve které si postesknul, že ani za pět let pravidelného dojíždění vlakem mezi Prahou a Brnem nedokáže poznat, jaký vlak Českých drah použít a kam si sednout, aby měl jistotu, nebo alespoň velkou pravděpodobnost, že mu bude fungovat Wifi. Je to opravdu nemožné? Následující průvodce dává alespoň částečně odpověď, jak šance na funkční internet zvýšit.

Mezi Prahou a Brnem jezdí České dráhy v roce 2017 v zásadě čtyřmi typy vlaků, nepočítaje v to pomalé rychlíky přes Havlíčkův Brod.

1) Moderní české nebo rakouské soupravy Railjet

Wifi mají všechny, pokud nefunguje, je to technická chyba a je dobré si stěžovat a prosit o voucher v hodnotě 30 Kč za neplnění požadovaných standardů. Nevýhodou Railjetů je, že pokud jede rakouská souprava Raijlet (červená), má i rakouský jídelní vůz a ten je oproti českému výrazně dražší. Railjety jsou velmi pohodlné, ale často velmi obsazené, zejména v letní sezoně, proto se doporučuje si kupovat místenku (při nákupu přes web nebo mobilní aplikaci je místenka u ČD zdarma).

2) Vlaky EC ze Slovenska nebo z Maďarska

Spoje z/do Maďarska jezdí vlaky maďarských drah a maďarské vagony jsou kvalitativně na dané trase nejhorší. Wifi tam zažijete jen občas, navíc tam mám pocit že se moc neuklízí, a maďarský jídelák je předražená exotika. U českých/slovenských vozů je v 1. třídě je wifi v podstatě vždy, ve 2. viz následující bod.

3) Expresy Českých drah (jako ranní František Kmoch)

Tady je to nejvíc loterie, někdy wifi je a někdy není, podle toho jaké vagóny budou na vlak zařazeny. Navíc tyto expresy mají často jen málo vagonů a bývá tam proto narváno i v první třídě. Jídelák je v bistro variantě. Podle sdělení ČD na twitteru je ale možné na trase Praha – Brno spoléhat na značky plánovaného řazení wifi, které jsou v jízdním řádu, na webu nebo v aplikaci.

4) rychlíky vyšší kvality Rx

Na tyto spoje jsou nasazovány moderní jednotky Interpanter, a tam se mi ještě nestalo, že by wifi nefungovalo. Sice jedou o půlhodiny déle, protože stojí na více místech, ale pokud můžu, jedu s nimi – jsou pro mě nejpohodlnější a nejklidnější. Tyto rychlíky nemají jídelák ani pojízdný bufet, takže zásoby s sebou. A pozor: tyto vlaky mohou v některých lidech vyvolávat nevšední poetiku:)

Plus na této trase jezdí třemi páry vlaků také Regiojet, kde wifi funguje.

V součtu je tedy na této trase nasazováno během všedního dne 7 spojů Railjet, 7 spojů Eurocity, 7 spojů Rx, 3 spoje Ex a 3 spoje Regiojet, tedy celkem 27 vlaků. V 17 z nich, tedy přibližně ve dvou třetinách z nich, máte wifi zaručeno, ve zbytku pak s velkou pravděpodobností některý s vagonů připojení mít k internetu bude.

Jedná se bezesporu o jednu ze dvou nejdůležitějších tratí v Česku a člověk by čekal, že připojení k internetu už nebude tématem roku 2017. Pokud ale porovnáme situaci i s některými západoevropskými zeměmi, tak jsme na tom (na této a dalších hlavních tratích) stále dobře. Wifi totiž nemá ani velká část spojů francouzské vysokorychlostní TGV, španělského AVE nebo proslavených švýcarských drah. Více o tomto srovnání pak v tomto článku.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

1 Comment

  1. Jozef Chocholáček

    „Wifi totiž nemá ani velká část spojů … proslavených švýcarských drah“ -ano, WiFi nemá, ale prakticky všechny spoje (až na pár posilových lokálek, kde ještě jezdí staré vagóny) mají GSM opakovač, takže mám GSM data (minimálně 3G, ale většinou LTE) i v tunelech.

    Reply