Na jaká odškodnění máte nárok při zpoždění u Českých drah?

V poslední době je to s kvalitou služeb na železnici dost špatné, ale jen málo lidí se zpětně hlásí o svá práva na odškodnění, ať už za zpoždění nebo nesplnění standardů. Tady je stručný přehled na co máte nárok u ČD:

Odškodnění za zpoždění:

  • 25 % pokud je zpoždění 60 až 119 minut a jízdenka stála minimálně 360 Kč
  • 50 % při zpoždění nad 120 minut a jízdenka stála minimálně 180 Kč.

Za levnější jízdenky nárok na odškodnění nemáte.

Odškodnění za nesplnění standardů ve vlaku kategorie rychlík a vyšší:

  • nefunkční klimatizace či topení
  • nejde wifi či zásuvka
  • není řazený vůz 1. třídy, přestože by měl být
  • je méně vozů než je plánováno a vy po cestě stojíte
    = nárok na dobropis v hodnotě 30 Kč.

Pozor: pokud není řazen vůz 1. třídy, máte navíc nárok na vrácení rozdílu ceny mezi 1. a 2. třídou. Nenechte se tedy odbýt jen těmi 30 Kč, nicméně pro uplatnění tohoto nároku potřebujete potvrzení (může posloužit ten kupon).

Obecně je známo, že máte nárok na náhradní přepravu do cílového místa, pokud už žádný další vlak nejede, například autobusem nebo taxi. Výjimečně je také možné získat voucher na ubytování, pokud náhradní dopravu není možné zajistit.

Při zpoždění při odjezdu nad 60 minut máte také nárok na občerstvení, pokud je ve vlaku nebo stanici jej možné poskytnout, zpravidla se poskytuje formou voucheru.

Máte nárok vrátit celé jízdné, pokud je na odjezdu vlak opožděn tak, že lze předpokládat ztrátu přípoje v přestupní stanici nebo že příjezd do cílové stanice uvedené na dokladu bude o 60 a více minut později nebo pokud zpoždění vlaku na odjezdu dosáhne 30 a více minut.

Máte právo na vrácení poměrné části ceny, pokud ztratíte přípoj, na který máte jízdenku. Pokud existuje třeba alternativa jiným dopravcem nebo autobusem, můžete si tak bez problémů koupit jízdenku na něj a požádat o vrácení té původní části.

Máte nárok na vrácení ceny za rezervaci do pendolina nebo business třídy v raijletu, pokud má zpoždění nad 60 minut. Máte nárok také na vrácení poplatku za místenku, pokud vás není možné na dané místo usadit (nicméně při nákupu online jsou místenky zdarma).

Při vrácení peněz či jejich poměrné části vám budou vráceny i příslušné ČD body, pokud jste jimi platili, naopak vám budou strženy získané body za vrácené peníze.

Nejjednodušší způsob jak požádat o uplatnění svých práv je přímo v aplikaci Můj vlak – u patřičné jízdenky kliknete na „Vrátit/změnit“ a následně vyberete přesný důvod, máte možnost dopsat i podrobnosti.

Na cd.cz pokud máte možnost vrátit doklad skrze Historii nákupů ve svém uživatelském účtu, nebo pokud jste kupovali bez registrace, tak na https://www.cd.cz/eshop/vraceni-a-vymena/

Jak to dělat u jízdenek koupených jinde než online najdete na webu cd.cz

ČD mají na vyřízení vaší žádosti 3 měsíce, zpravidla je to rychlejší, a peníze vám převedou na účet nebo mohou vrátit jako ČD kredit, pokud tuto službu máte zprovozněnu.

Pokud potřebujete vrátit jízdenku z vlastního rozhodnutí (tedy z důvodů které s ČD nesouvisí), v zásadě můžete do 15 minut od odjezdu vlaku (u jízdenek koupených online). Podrobněji to je rozepsáno v tomto článku https://cestavlakem.cz/storno-jizdenky/

Tak šťastné pořízení 😉

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *