Od půlky prosince 2024 začne jezdit nový spoj Baltic express z Prahy do Gdyně: je super, že se tohle spojení podařilo domluvit. Je to dobré spojení nejen do oblasti trojměstí na polském pobřeží, ale i do Wroclawi nebo Poznaně. Má ale pár nedostatků, zde info a pár tipů
Tři denní spoje s odjezdy z Prahy v 6:51, 10:51 a 14:50 jsou časově OK. Nicméně ten čtvrtý, s odjezdem 18:51, je použitelný tak pro dojezd do Wroclawi, kam dorazí před půlnocí. Naopak příjezd do Gdaňsku v 4:53 je dost na nic. A navíc, tento vlak nemá žádné spací vozy, pouze místa k sezení. Zpátky jede z Gdaňsku ten noční 23:39 a v Praze je po deváté: to by pro spací vagon bylo ideální. Podle všeho ale ani polské, ani České dráhy žádný vhodný nemají. V úseku Wroclaw-Gdynia jezdí noční vozy, ale jedná se o připojené spací vozy z vlaku „Rozewie“ z východního Polska.
Vlak bude mít starší polský kupéčkový vůz 1.třídy, pak standardní vůz pro přepravu kol s dětskými kupé, a dva české velkoprostorové vozy 2. třídy. Na českém území pojízdný minibar, v úseku Wroclaw – Gdynia polský jídelák.
Wroclaw je taky místo, kde se vlak spojuje s jiným, takže denní zde stojí cca 20 minut, ten noční hodinu. Aspoň je tak možné vyběhnout si něco případně koupit. Nádraží ve Wroclawi stojí za to vidět.
Při nákupu dostatečně dopředu se dá jízdenka ve 2 třídě v jednom směru koupit pod 750 Kč, běžná cena okolo tisícovky, při vyšší poptávce ke 14 stovkám. Co je zajímavé, tak všechny dny co jsem zkoumal je ten první ranní spoj v 6:51 z Prahy vždy dražší než ty další. 1. třída stojí 1470 Kč.
Pokud by se vám nechtělo jet tak dlouho najednou, dává smysl vyrazit prvním ranním vlakem, a v některém městě po cestě si udělat 4 hodiny pauzu do dalšího vlaku. Je akorát potřeba si tu druhou část cesty koupit zvlášť na ebilet.intercity.pl. Rozdělení jízdenky může pak být někdy i celkově levnější.
Spojení je použitelné i z Olomouce a okolí s přestupem v Ústí nad Orlicí. Je teoreticky možné využít Baltic express i z Brna, s přestupem z rychlíku Svitavy v Ústí nad Orlicí, ale na ten přestup jsou tam jen 3 minuty a to není úplná jistota. Pro cestující z Moravy a Slezska pořád zůstává super možnost nočních vlaků, které snad v létě budou opět jezdit z Bohumína až k moři, naopak z důvodu rekonstrukce katovického nádražního uzlu nebude EC Sobieski jezdit z Břeclavi a Ostravy až do Gdyně a bude potřeba ve Varšavě přestoupit.