Průvodce cestováním lůžkovými a lehátkovými vlaky pro začátečníky

Lehátkové a lůžkové vlaky představují pro mnoho cestujících něco vzdáleného, co patří možná do minulého století nebo do dobrodružných filmů. Jsou noční vlaky dnes praktickým dopravním prostředkem, romantickým reliktem minulosti nebo něčím, čemu se na dráze raději vyhnout? A je určitě správně. Noclehu na kolejích se nemusíte bát – a pokud si přečtěte následujícího průvodce nočními vlaky, můžete se na něj určitě těšit.

Noční vlaky jsou sice v mnoha zemích Evropy na ústupu, nicméně nejen na českých a slovenských kolejích se s nimi stále můžete pravidelně setkat. Při cestách na východ Evropy se pak s nimi setkáte velmi často.

Obyčejné vagony

Noční spoje jsou obvykle složeny ze tří typů vagonů. První z nich jsou standardní vagony s místy k sezení, a to jak velkoprostorové, tak v kupé. Do těchto vagonů si koupíte standardní jízdenku, případně jízdenku s místenkou a noc strávíte nejrůznějším hledáním vhodné polohy pro polospánek. Někteří dopravci tyto vagony na noční spoje nezařazují, jinde vám v ceně jízdenky či místenky nabídnou deku nebo skromnou snídani. Pokud potřebujete hodně ušetřit, zvolte tuto možnost, jinak se jí ale obecně raději pro nepohodlí vyhněte.

Lehátkové vozy

Vyšší komfort představují lehátkové vozy. V prostoru o rozměrech standardního kupé najdete čtyři nebo šest lehátek, uprostřed pak kovový žebřík, kterým se cestující dostávají na horní palandy. Ve výbavě je obvykle polštář, deka a čisté povlečení. Šestimístná varianta je nejlevnější, nicméně často se dostanete do komplikací v podobě nemožnosti kamkoli umístit zavazadla. Čtyřlehátková varianta je pohodlnější, zejména pokud má místo na zavazadla ve výklenku nad uličkou. Německé vlaky obsazují v šestilehátkovém kupé vždy jen pět lehátek a prázdné lehátko je tak možné využít na zavazadla. Český Regiojet (v roce 2017) má lehátkové i lůžkové vagony se stejným rozložením paland, rozdíl je pouze v poskytnutých službách (v lehátku si musíte např. postel sami povléci a nedostanete snídani).

Lehátkové vozy standardně obsahují klasickou toaletu a jednu či dvě malé umývárny. V ceně jízdenky je kromě minilahve vody jako snídaně obvykle jen základní nápoj, někdy ani to ne. Obvykle bývá možnost si zvolit mužské nebo ženské kupé, lehátkové vagony bývají navíc průchozí. Kupé je možné zevnitř zamknout tak, že zvenčí nejdou otevřít.

Lůžkové vozy

Ještě kvalitnější cestování představuje varianta lůžkového vozu. Zde je standardem třílůžkové kupé, přičemž je možné si zakoupit i variantu se dvěma nebo jedním lůžkem, tzn. mít celé kupé jen pro sebe. Ve výbavě je polštář i přikrývka s čistým povlečením, nápoj a snídaně je také standardně ceně. Snídaně má podobně jako v strava v letadlech mnoho variant – od kafe či čaje s croissantem po menu dle vlastního výběru. Očekávat můžete také dárek v podobě pantoflí a ručníku, případně sušenky či jinou sladkost.

Některá sousední kupé je možné spojit pro tzv. rodinnou variantu, tedy až pro šest lidí. Standardní výbavou lůžkového vozu je umyvadlo s teplou vodou, existují ale i luxusní kupé, které obsahují vlastní sprchu a toaletu. Jinak bývá záchod standardně na obou stranách vagonu. Sprchu (společnou pro celý vagon) najdete také jen v některých typech lůžkových vagonů. Setkáte se s ní například na spojích Českých drah Bohemia a Slovakia, které spojují Prahu a Košice, resp. Humenné, nebo na spojích z Vídně do Německa. Vlastní sprcha ve vlaku je ideální varianta a je dobré se na její přítomnost informovat, pokud se ale ve vlaku nenachází, je možné využít sprchu v cílové stanici, většina moderních nádraží ji již nabízí.

Souhrnné služby

Pro všechny typy nočních vozů platí, že je vám k dispozici stevard či stevardka, který se stará o vaši bezpečnost nebo si u něj můžete přiobjednat občerstvení. V některých vlacích je to jen základní nabídka nápojů či sladkostí, jinde plnohodnotná kuchyně z jídelního vozu či široká nabídka minibaru. Je důležité si uvědomit, že stevard lůžkového nebo lehátkového vagonu není průvodčí. Naopak, stevard si od vás jízdenky při nástupu vezme (do nočních vlaků je vždy potřeba přes internet zakoupené jízdenky vytisknout), a během kontroly průvodčím je prokáže za vás, vrátí vám je při výstupu (neplatí u Regiojetu, zde je stevard zároveň průvodčím a stačí mu rezervační kód). Navíc vás stevard včas vzbudí, až se budete blížit do cílové stanice, a přinese vám snídani, pokud je v ceně či jste si ji přiobjednali. Mnoho ze stevardů jsou zajímaví lidé, kteří se rádi dají do řeči o svých zkušenostech na cestách, tak pokud na nějakého takového narazíte, určitě si s ním či s ní popovídejte.

Pokud během nočních cest překonáváte hranice států, do kterých je nutné projít pasovou kontrolou, obvykle vás čeká noční probuzení, mějte tedy doklady připraveny po ruce. V našich podmínkách se to týká to zejména nočních spojů do Švýcarska, do Srbska a na Ukrajinu.

K dalším praktickým radám patří vzít si igelitku, do které vložíte vaše boty, než ulehnete ke spánku. Vaši spolucestující to jistě ocení – noční vlaky nemají obvykle otevíratelná okna, pouze klimatizaci. Ta však může fungovat různě – ve vlaku může být zima i teplo, proto mějte připraveno něco teplejšího, pokud by vás vzbudila zima. A pokud jste vyšší postavy, preferujte lůžka před lehátkami, bývají o pár centimetrů delší a širší.

Další zajímavosti pro cesty po Evropě

Při cestách na východ (Ukrajina, Rusko, Gruzie, Turecko) se můžete setkat s několika zajímavostmi. Jednou z nich je to, že ve vagonu je klasický kotel na dřevo, kterým stevard topí a ohřívá vodu na čaj a kafe. Dále je zde specialita v podobně otevřeného lehátkového vozu, tzv. plackartnyj (foto zde). V něm nejsou palandy odděleny stěnami a cestujete tak s mnoha lidmi najednou. Jedná se většinou o nejlevnější variantu, ale protože i první nebo druhá třída stojí v ruských či ukrajinských vlacích tak málo, že zde má smysl využít plackartnyj jen pouze je všechno vyprodáno nebo pokud máte chuť na netradiční zážitek.

Jak s jízdenkami?

Důležitá rada před cestou lůžkovým a lehátkovým vlakem je základní – nezapomeňte si jízdenky 😉 Pokud jste je koupili u pokladny na nádraží a zapomenete si je doma, nikdo vám již nepomůže – nestačí ani jejich číslo, ani fotokopie zaslaná na email. Musíte si koupit jízdenku novou. Tato rada neplatí u Regiojetu, kde samozřejmě stačí mít pouze rezervační kód po nákupu na internetu.

U nočních jízdenek na vlaky Českých drah a dalších „národních dopravců“ je někdy obtížné je koupit online. Místa se mohou tvářit jako vyprodaná, ale u pokladny je možné jízdenku koupit. Proč to tak je se mi nepodařilo zjistit, občas je to zřejmě díky kontingentům jednotlivých dopravců, které nejsou propojeny. Důležité je plánovat a koupit si jízdenku včas, samozřejmě se tak dá velmi ušetřit.

Cena u státních dopravců se vždy skládá z běžné ceny za jízdenku (na kterou se vztahují slevy za in karty a podobné), a s lehátkového či lůžkového příplatku, který je stejný i když máte in kartu. Soukromí dopravci prodávají vše najednou za jednu cenu.

Ukázky cen pro jednu osobu na trase Praha – Košice (leden 2017)

České dráhy:

- 6 místné lehátkové kupé: 580 Kč
- 4 místné lehátkové kupé: 662 Kč
- 3 místné lůžkové kupé: 745 Kč
- 2 místné lůžkové kupé: 911 Kč
- single kupé: 1573 Kč.
(vše pokud si koupíte včas jako Včasná jízdenka Evropa).

Regiojet:
- 4 místné lehátkové kupé: 380 Kč
- 3 místné lůžkové kupé: 500 Kč
- celé kupé (single): 1400 Kč

Ceny u Regiojetu jsou stejné, ať nastoupíte v Praze nebo v Ostravě. U Regiojetu ale nikdy nevíte, zda vlak ještě bude jezdit, aktuálně se dají koupit jízdenky jen do konce měsíce března 2017, tedy cca do konce příštího měsíce. Jak koupit výhodně mezinárodní jízdenky vám poradí tento článek.

Kam nočním vlakem zamířit?

A kam je možné se nočními vlaky z Česka aktuálně (prosinec 2017) dostat? Standardem je východ Slovenska, tedy Košice a Humenné (a to jak s ČD, tak s Regiojetem, který vychází cenově velmi dobře). Přes Košice je možné dojet také do Kyjeva, nicméně od prosince původně přímý vůz z Prahy začíná až v Košicích, zde je tedy třeba přestoupit. Následně je možné jet přímo, nebo s krátkým vlakovým (přes Čop) či autobusovým (přes Užhorod, více v tomto průvodci) až do Kyjeva. Přímé spací vozy spojují také jednou týdně Prahu s Moskvou.

Přes Česko jezdí také noční vlak Metropol z Prahy do Budapešti (původní spojení s Berlínem už bylo zrušeno), Praha má pak na západ noční spojení už jen se švýcarským Curychem přes rakouský Linec. Přímý noční vlak s večerním odjezdem a ranním příjezdem jezdí z Prahy do Krakova, Varšavy a Vídně.

Ze samotné Vídně se pak večerními nočními vlaky můžete podívat až do Itálie, a zajímavým tipem je také cesta k Černému moři s přestupem v Košicích a Čopu až do Oděsy.

Letní vlaky do Chorvatska a Černé Hory (destinace Split a Bar) byly pro rok 2018 zrušeny, nicméně podle neověřených informací jen dočasně kvůli rekonstrukcím na tratích v Srbsku.

Lahůdkou, ovšem s prémiovou cenou, je spojení Moskvy s Benátkami a francouzským Nice, které dvakrát týdně zastavují v Bohumíně a v Břeclavi. S přestupem v Budapešti je možné využít noční vlak Ister, který vás doveze do Rumunska, nicméně dorbnou komplikací může být to, že většina vlaků z Česka byla v Budapešti přesměrována z Keleti na Nyugati, a pro cestu do Rumunska je tak nyní výhodnější cestovat přes Vídeň s přestupem na noční expres Dacia.

Spojení do západní Evropy je nyní omezeno na jediný vlak z Prahy do švýcarského Curychu (přes rakouský Linec), cestující z Moravy mají relativně dobře dostupné spojení nočními vlaky z Vídně (směrem Hamburk, Kolín nad Rýnem, Mnichov, Curych, Benátky, Milán a Řím). Zejména spojení přes Kolín nad Rýnem umožňuje návazné cestování do dalších destinací v západní Evropě (Nizozemí, Belgie, Lucembursko a Francie).

Pokud budete mít nějaké dotazy, vlastní tipy nebo zkušenosti z cestování nočním vlakem, podělte se v komentářích. A pokud vám při vašich cestách po Evropě nevystačí noční vlaky, tak na ubytování doporučuju a osobně využívám Booking.com, který obsahuje dle mého nejširší nabídku dostupného ubytování a velmi jednoduše se ovládá.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

7 Comments

  1. Lucie

    Na noční prosincové cestě z Vídně do Itálie je nejkrásnější, že jste ve Florencii za rozbřesku. Z hotelu by se člověk kvůli východu slunce na ponte vecchio jen tak nevydal …

    Reply
  2. Jan

    Souhlasím s tou klimatizací. Třeba ve vlaku do Split jsme zažili večer docela zimu, klimatizace nebylo možno regulovat, takže hrozí prochladnutí. Taky to úplně horní lůžko je dost stísněné, do toho chladný vzduch…

    Reply
  3. Samková Alena

    Dobrý den chtěla bych se zeptat jestli bude jezdit vlak do Varny přes léto. Děkuji za odpověď Samková Alena

    Reply
  4. Rudolf Kadlečík

    Dobrý den. V článku píšerte, citujem ,,V letní sezoně jezdí přímé vlaky z Česka do černohorského Baru, bulharské Varny (pro rok 2017 zřejmě nebudou) ,, máte nejaké informácie? Ja totiž každý rok jazdím do Sutomore v lôžkovým sezonným vlakom, a informácie na Webe od JLV, ktorá tieto vagony prevádzkuje, že tak to bude i teraz, bol by som Vám velmi vdačný, jestli máte nejakú aktuálnu informáciu o opaku.
    Zpozdravom R. Kadlečík

    Reply
  5. fulcanelli

    Regiojet prodava pod nazvem Luzko kupe v lehatkovem voze – s luzkem to nema nic spolecneho.

    Reply
  6. mila

    Zdravím, zajímavé informace. Momentálně hledám z prahy noční vlak s kupé lůžkovým pro dva do Budapešti. kdysi jsme s tím jeli, mělo to i koupelku a záchod, ovšem nabídka CD je tak tajuplná, že se asi budu muset vydat na nádraží. Netušíte jak najít takový šikovný spoj?

    Reply