Jak přepravit vlakem kolo? Podrobné srovnání všech dopravců

Před pár dny překvapivě zavedl LEO Express službu přepravy jízdních kol ve svých vlacích i autobusech. A protože se na prázdniny do vlaků s jízdním kolem vydává stále více výletníků, připravili jsme k této příležitosti kompletní srovnání služeb pro cyklisty u jednotlivých dopravců. Svou autorskou premiéru na blogu Cestavlakem.cz má krnovský skaut a milovník vlaků Michael Cestr.

Po nedávném zavedení přepravy jízdních kol v cestovní třídě low-cost dopravce RegioJet se k podpoře cykloturistů překvapivě odhodlal také další soukromý dopravce LEO Express. Ten přepravuje jízdní kola na vybraných vlakových i autobusových linkách, vždy však maximálně v počtu dvou, resp. čtyř jízdních kol v jednom spoji. S kolem se tak můžete svézt nejen na trati Praha – Ostrava – Košice, ale také na mezinárodních autobusových linkách do Rakouska (Salzburg, Vídeň), Polska (Varšava, Krakov, Wroclaw) či Německa (Mnichov). Jednotná cena za přepravu kola je stanovena na 49 Kč.

SROVNÁNÍ: Jak a za kolik přepravíte kolo u jednotlivých železničních dopravců?

1) České dráhy

Přeprava jízdních kol je obecně umožněna ve všech vlacích (s výjimkou spojů označených v jízdním řádu piktogramem ), kapacita u jednotlivých spojů se však výrazně liší. Kolo je možné přepravovat jako spoluzavazadlo (symbol ), či v úschově během přepravy (symbol ).

V sezóně, zvláště v turistických oblastech a při větším počtu cyklistů, doporučujeme rezervaci místa pro jízdní kola. V některých vlacích (na hlavních tratích) je rezervace místa pro jízdní kolo povinná (označeno symbolem ). České dráhy také v sezóně vypravují cyklovlaky, z nichž nejznámější je Expres Pálava-Podyjí (Brno – Břeclav – Mikulov – Znojmo – Šatov), který jezdí pravidelně o víkendech a svátcích.

Cena přepravy kola se pohybuje od 30 Kč do 75 Kč dle ujeté vzdálenosti, lze také zakoupit celodenní lístek za 99 Kč (vhodné k síťovým jízdenkám, nicméně užitečnost nebude asi velká).

K ceně je nutné připočítat poplatek za rezervaci místa pro jízdní kolo (v některých vlacích je to povinné), případně poplatek za úschovu během přepravy (10 Kč / vlak).

2) RegioJet

Jízdní kolo je možné přepravovat pouze v cestovní třídě low-cost (vybrané spoje, hledejte při rezervaci symbol ), rezervace místa je povinná. Vůz „low-cost“ má vyhrazen prostor pro 3 jízdní kola. Přeprava jízdního kola je zdarma.

3) LEO Express

Jízdní kola je možné přepravovat na vybraných vlakových a autobusových linkách. V každém vlaku je možné přepravit maximálně 4 jízdní kola (ve voze D). Přeprava kol je umožněna z kapacitních důvodů pouze ve třídě Economy a přepravovat kola je možné dle informací dopravce pouze do 31. 10. 2017. Za manipulaci, přepravu a umístění do stojanů si ručí sám cestující. V autobusech je možná přeprava 2 – 4 jízdních kol, ovšem ne na všech spojích. Jednotná fixní cena za přepravu kola je 49 Kč

4) Arriva Express (vlaky)

Motorový vůz má vyhrazenou kapacitu pro 8 jízdních kol. Na linku Praha – Nitra jsou ve špičkách nasazovány dvě jednotky, takže kapacita je potom 16 kol. Cena za přepravu kola je v úseku Praha – Benešov 10 Kč, v úseku Praha – Český Krumlov – Nová Pec a Praha – Trenčín – Nitra 25 Kč.

5) GW Train Regio

Jízdní kola se přepravují do vyčerpání volné kapacity vlaku. Cena za přepravu kola je 40 Kč.


Další služby pro cyklisty

Nejrozsáhlejší služby pro cyklisty poskytují České dráhy – pod značkou ČD Bike. Na mnoha nádražích lze nalézt půjčovny jízdních kol, kde si můžete půjčit kvalitní trekingová či horská kola (někde i elektrokola) za dostupné ceny (150 Kč / 120 Kč s In-kartou na 1 den). Velkou výhodou je, že zapůjčené jízdní kolo můžete na přilehlých tratích přepravovat zcela zdarma, navíc jej můžete vrátit i v jiné železniční stanici a ve vybraných stanicích si kolo můžete zdarma uschovat. Seznam nádraží, na kterých je služba dostupná, naleznete zde.

Ačkoliv podmínky pro cykloturisty se neustále zlepšují, v podpoře kombinovaných forem dopravy (B+R – bike and ride) máme stále co zlepšovat. Chybí především bezpečné parkování (např. cykloboxy, cyklověže) pro jízdní kola u železničních stanic, stanic metra a terminálů hromadné dopravy – s výjimkou několika málo stanic, např. Hradce Králové či Přerova.

V plenkách je i bike sharing – půjčovny městských kol (prakticky jediná použitelná možnost jsou dnes růžová Rekola). Dovedeme si představit také výrazné zvýhodnění pravidelného dojíždění s jízdním kolem – bezplatná přeprava jízdních kol (v MHD i ve vlacích) zatím funguje jen v Praze a Brně.

Foto ke článku: Jan Sudek

Napsat komentář: Love Zločinů Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

3 Comments

  1. Jan Há

    V MHD v Ostravě platí: „Držitelé dlouhodobých časových jízdenek v zakoupených tarifních zónách a držitelé 24hodinových jízdenek mohou bezplatně přepravovat jedno zavazadlo (včetně jízdního kola) a psa.“ (https://www.dpo.cz/jizdne/ceny-jizdenek/274-preprava-zavazadel.html)

    Reply
  2. Love Zločinů

    ČESKÉ DRAHÝ už Delší dobu jsou předražené a nevím proč cestující měli Platit takové pálky Tak Hlavně že pokaždé zruší spoje které jsou důležité jen pan Generální Ředitel sedí klidu na prdeli v kanceláři ad si někdy zkusí jed Vlakem .

    Reply
  3. Miloslav Zítka

    Kombinací jízdy na kole a ve veřejné dopravě se poměrně dobře věnuje i kniha Role regionální železnice ve 21. století. B+R, parkoviště pro kola u zastávek, úschovny kol….
    Více na :
    regionalni-zeleznice.cz

    Reply